[LIVE] Nieruchomości premium - czy Polacy kupują dobra luksusowe?

24 czerwca 2020

Autor otodom

[LIVE] Nieruchomości premium - czy Polacy kupują dobra luksusowe?

Sytuacja na rynku nieruchomości jest dynamiczna i zmienia się z dnia na dzień. Czy rynek nieruchomości premium odczuł zmiany spowodowane pandemią? W jakim zakresie? I czy jest na niego miejsce w obecnej sytuacji w kraju? W odpowiedzi na te i inne pytania pomogli Liderzy Nieruchomości Otodom, goście kolejnego spotkania w ramach projektu #ZdalnyAgent - Agnieszka i Dawid Głowaccy, Właściciele Advestor Premium House oraz Małgorzata i Krystian Podbielscy, Właściciele En Casa Premium Real Estate. Z materiału dowiesz się:

  • czy na dobra luksusowe wciąż jest miejsce w Polsce,
  • kto kupuje nieruchomości premium,
  • czy ten sektor ucierpiał,
  • jaka jest przyszłość tego rynku.

Agencje na rynku premium – co robią i jak sobie radzą?

W obecnych czasach agencje z segmentu premium mają tę przewagę, że większość ofert mają na wyłączność. Docierają do swoich klientów różnymi kanałami, często stosując narzędzia MLM w precyzyjnym targetowaniu ofert na klientów. Sprzedający i kupujący w tym segmencie są jednak bardziej wymagający. Nie mają czasu na zajmowanie się formalnościami. Szukają nieruchomości nie tylko dla własnych celów mieszkaniowych, ale również chcąc lokować majątek. W obecnej sytuacji nie dziwi więc, że ilość zapytań w ostatnim czasie znacząco spadła z dnia na dzień. Telefony ucichły, procesy ustały. Od tygodnia jednak zauważalna jest tendencja do powolnych powrotów klientów, którzy są bardziej zdecydowani i pewni tego, czego szukają. Zapytania są bardziej w punkt, klienci są konkretni, chociaż wielu z nich szuka okazji, rzucając dość irracjonalne propozycje cenowe. 

Warunki są jakie są, ale wszystko da się załatwić i na przykład domknąć transakcje, które rozpoczęły się jeszcze przed ogłoszeniem kwarantanny. Co ciekawe, biura zauważają, że teraz częściej nieruchomości są wynajmowane niż kupowane. Chodzi nie tylko o łatwiejszy proces administracyjny, ale przede wszystkim cięcie kosztów. Część klientów zmienia też umowy najmu na nieruchomości z ogrodem (domy za miastem, apartamenty z ogródkiem lub tarasem), uciekając z centrów miast. 

Czy segment nieruchomości premium ucierpiał bardziej niż pozostałe?

Rynek dóbr luksusowych zawsze w ekonomii reagował najpóźniej i najłagodniej na wszystkie zmiany. Póki co klienci nie zmieniają swoich postaw. Mogą jedynie czasowo wstrzymywać się z podejmowaniem decyzji, ze względu na to, że chcą zobaczyć, jak sytuacja się rozwinie. Pamiętajmy, że tego typu decyzje zakupowe nie są podejmowane w chwilę, a poparte różnymi argumentami przemawiającymi za daną decyzją inwestycyjną (świetna lokalizacja, prestiżowy budynek, itp.). Nie są więc uzależnione od aktualnej sytuacji ekonomicznej w kraju, liczy się raczej spojrzenie długofalowe, perspektywa 5 czy 10 lat. 

Jaka jest przyszłość tego rynku

Jest tak dużo czynników, które mogą wpłynąć realnie na gospodarkę, a tym samym na rynek nieruchomości, że ciężko jest to w tym momencie przewidzieć. Niemniej rynek premium zapewne odczuje to najmniej. Być może dynamika wzrostów cen wyhamuje, ale ceny raczej nie spadną. Jakiekolwiek zmiany będą więc kosmetyczne. Nastawienie klientów jest równie ważne. Być może będą bardziej ostrożni, może nieufni. Ale wszystkie nastroje konsumenckie aktualne takie są. Nic więc dziwnego, że wielu inwestorów chce wykorzystywać tę sytuację do negocjacji cenowych, które jak wcześniej było wspomniane są dość oderwane od rzeczywistości. Na ten segment rynku trzeba patrzeć długoterminowo, a nie w perspektywie dwóch czy trzech miesięcy. Dlatego też pojawiają się klienci, którzy chcą dywersyfikować swój portfel inwestycyjny i przerzucają swoje oszczędności z giełdy, lokat czy złota właśnie na rynek nieruchomości, które są bardziej pewne i stabilne, szczególnie w segmencie premium. 

Cała ta sytuacja związana z koronawirusem wpłynie oczyszczająco na rynek nieruchomości. Zawsze obroni się jakość, bo to na nią klienci zwracają największą uwagę i właśnie z pomocy takich biur chcą korzystać. A każda wartość dodana w postaci rozwiązań online na  pewno zostaną z nami na stałe, co jest dużym krokiem naprzód.

Czytaj również:

Artykuł zaktualizowany: 24 czerwca 2020

Udostępnij