Magazyn Lighthouse: Dla lepszego jutra – rozmowa z Edytą Kołodziej z Nickel Development

Z Edytą Kołodziej, dyrektorką sprzedaży i marketingu w Nickel Development, rozmawiamy o działaniach CSR i ich odbiorze przez klientów, przykładach inwestycji proekologicznych i skupionych na lokalnych społecznościach, interesujących trendach oraz perspektywach na przyszłość.

› Na rynku coraz częściej słyszymy o inicjatywach proekologicznych oraz zaangażowaniu społecznym deweloperów. Jak takie działania wyglądają w Nickel Development?

Tego typu inicjatywy wynikają z firmowych strategii CSR. Społeczna odpowiedzialność biznesu, jak sama nazwa wskazuje, zakłada, że przedsiębiorstwo nie powinno troszczyć się jedynie o swój interes ekonomiczny, ale też działać na korzyść wszystkich interesariuszy, społeczności lokalnych i środowiska naturalnego. Działania te mogą opierać się na sformalizowanych wytycznych lub – jak dzieje się to w naszym przypadku – na innowacyjnej spontaniczności.

Spontaniczność nie oznacza jednak chaotyczności. Idee CSR wpisane są w DNA naszej firmy, która od lat konsekwentnie angażuje się w projekty związane z rozwojem i integracją lokalnych społeczności, nie zapominając o ekologicznych zobowiązaniach. Wchodząc na nowy teren, zawsze czujemy na sobie ogromną odpowiedzialność – za tkankę społeczną i środowisko naturalne. Między innymi dlatego jesteśmy zwolennikami koncepcji otwartych osiedli, co widać też w naszych projektach. Unikamy niepotrzebnych ogrodzeń, bram i szlabanów. Dobrym przykładem takiej filozofii jest poznańskie Osiedle Botaniczna, gdzie centralna aleja spacerowa przecina osiedle, skracając wszystkim – nie tylko mieszkańcom tego miejsca, ale również przechodniom – drogę do Jeziora Rusałka.

Innym przykładem konkretnego CSR-owego działania, które wpisało się też w oczekiwania mieszkańców, była skomplikowana akcja, którą przeprowadziliśmy na terenie jednej z naszych poznańskich inwestycji – Warzelni. W podziemiach dawnego Browaru Mycielskich swoje siedlisko założyło kilkaset nietoperzy. Aby je ratować, podjęliśmy współpracę ze Stowarzyszeniem Salamandra. Pod okiem doświadczonych chiropterologów przenieśliśmy całą tę kolonię do specjalnie dla niej wybudowanego schronu.

› Czy Pani zdaniem potencjalni klienci są zainteresowani CSR-owymi działaniami? Czy wpływa to na ich decyzję o wyborze konkretnej inwestycji od konkretnego dewelopera?

Sądzę, że tak. Ludzki wymiar firm deweloperskich ma ogromne znaczenie. Klienci coraz częściej zwracają uwagę na to, jakimi wartościami kieruje się firma, od której kupują dom czy mieszkanie. Chcą wiedzieć, czy przedsiębiorstwo angażuje się społecznie i jakie konkretnie działania w tym zakresie podejmuje. Z roku na rok wśród nabywców nieruchomości obserwujemy coraz większą świadomość ekologiczną. Kupujący oczekują ekologicznych rozwiązań stosowanych już na etapie budowy. Troszczą się też o zrównoważone podejście do udogodnień, które będą im służyć przez lata. Najczęściej pytają o zieleń, energooszczędność, pomysły na ochronę lokalnej flory i fauny.

› Nickel Development może pochwalić się takimi wyróżnieniami, jak Symbol Nowoczesnego Budownictwa, nagroda Przyjaznego Dewelopera, tytuł Dewelopera Roku 2021 – te nagrody to duże osiągnięcia. Czy można zrobić coś więcej?

Na pewno jednym z naszych priorytetów jest walka z wykluczeniem komunikacyjnym. Rozważając lokalizację ostatniej inwestycji, braliśmy szczególnie pod uwagę dobry dostęp przyszłych mieszkańców do transportu publicznego. Dodatkowo na terenach naszych inwestycji budujemy i rozbudowujemy infrastrukturę wspierającą zrównoważony transport. Powstają m.in. stanowiska do ładowania e-pojazdów oraz parkingi dla rowerów (także cargo), skuterów czy hulajnóg.

Poza tym urzeczywistniamy dialog architektury ze sztuką. Zapraszamy do współpracy artystów malarzy, rzeźbiarzy czy dekoratorów wnętrz, żeby zaaranżować części wspólne w oryginalny, inspirujący sposób.

Nie bez znaczenia jest kreatywne, zrównoważone podejście do zagospodarowywania kurczącej się przestrzeni. W Poznaniu obserwujemy zmniejszającą się liczbę działek i rosnącą gęstość zabudowy. Przykładem dobrego rozwiązania wydaje się już niemal zrealizowany Fiqus Marcelin. Choć zbudowany na niewielkiej działce, zadziwiać może ilością i różnorodnością zieleni – jest jej tutaj ponad 3000 m²! Zaproponowaliśmy zielone patio oraz trzy ogólnodostępne tarasy na dachu. Wbudowane systemy nawadniające sprawią, że roślinność pozostanie całorocznym, jakościowym elementem budynku. Prawdziwie ekologicznym rozwiązaniem jest także zielony dach, którego zadaniami będą oczyszczanie powietrza, zmniejszanie poziomu hałasu, obniżanie temperatury otoczenia, zwiększenie bioróżnorodności oraz umożliwienie częściowej retencji wody deszczowej.

Fiqus to też ciekawy przykład włączania do projektu przestrzeni typu living room – to jakby przedłużenie domowego salonu: miejsce spotkań z innymi lokatorami, odpoczynku, czasem pracy. W Fiqusie zaprojektowaliśmy ją w taki sposób, aby jej funkcja mogła zmieniać się wraz z porą dnia i potrzebami mieszkańców. Rano może być świetnym miejscem dla biznesowych spotkań, w południe oferować będzie warunki np. do nauki czy relaksu, wieczorem natomiast łatwo zamienić ją na salę kinową lub miejsce do wspólnej gry w planszówki.

› Czy tego typu przestrzenie mają według Pani szansę podbić serca klientów?

Koncepcja Fiqus Marcelin powstawała wokół idei mixed-use, zgodnie z którą jedna inwestycja łączy w sobie wiele funkcji, m.in. mieszkaniową, usługową, handlową, ale także gastronomiczną, kulturalną, edukacyjną, sportowo-rekreacyjną. Podobnemu celowi służyć ma również living room będący przestrzenią, która świetnie wpisuje się w trendy współdzielenia i integracji mikrospołeczności.

Czasy pandemicznych lockdownów dobitnie uświadomiły nam, jak bardzo potrzebujemy towarzystwa, wspólnego spędzania czasu, wymiany myśli. Living roomy wydają się naturalną odpowiedzią na te proste, ale bardzo ważne potrzeby. Myślę więc, że mieszkańcy bardzo szybko zasmakują w tego typu pomysłach.

› Mówi pani o niezwykle ciekawych inicjatywach. A czy w związku z realizacją tego typu projektów badacie oczekiwania kupujących i czy te oczekiwania – z waszej perspektywy – zmieniły się istotnie w ostatnich latach?

Wiele lat temu powołaliśmy Dział Rozwoju Produktu, który skrupulatnie analizuje ewolucję preferencji nabywców i dynamicznie zmieniający się rynek nieruchomości. Na przestrzeni ostatnich lat widać, że
nabywcy mają coraz większe oczekiwania wobec jakości architektury, wykończenia wnętrz, funkcjonalności, zastosowanych rozwiązań proekologicznych czy znajdujących się na terenie inwestycji terenów zielonych i przestrzeni wspólnych.

Klienci liczą na nieprzeciętny projekt – z unikalnym, biofilicznym designem i materiałami najwyższej jakości. Kompromisy przestają być zadowalające.

› Nickel Development bierze udział w działaniach na rzecz planety, które pewnie wymagają dodatkowego zaangażowania. Jak zespół reaguje na tego typu inicjatywy?

Ciągle nam mało! Jesteśmy naprawdę zgraną ekipą wrażliwych i pełnych empatii osób, dlatego bardzo chętnie angażujemy się w rozmaite działania firmy, a często nawet sami je inicjujemy i inspirujemy zarząd do włączania się w pożyteczne akcje.

Jako członek Polskiego Związku Firm Deweloperskich Nickel często bierze udział w projektach o charakterze ekologicznym. Podjęliśmy m.in. współpracę ze Stowarzyszeniem administrującym zabytkowym poznańskim Fortem Va, sąsiadującym z naszą inwestycją ST_ART Piątkowo – objęliśmy patronatem odtworzenie i nasadzenie historycznego żywopłotu wzdłuż zewnętrznej granicy terenu fortu. Wybrane przez nas gatunki są miododajne, a więc przyjazne zarówno ptakom, jak i owadom. Dzięki nowym nasadzeniom wspólnie zmieniliśmy też oblicze fragmentu Ogrodu Dendrologicznego Poznańskiego Uniwersytetu Przyrodniczego.

Inicjatywą, która wywołała w nas chyba największe emocje, była współpraca z firmą BeBobi. Ze zużytych materiałów reklamowych wyprodukowaliśmy kolorowe i wygodne legowiska dla psów, które dostarczyliśmy do schronisk dla bezdomnych zwierząt. Razem z YouNick Technology Park nieustannie angażujemy się również w rozmaite działania wspierające potrzebujących, m.in. Poland Bussines Run, Deweloperzy Dzieciom czy Pociąg Marzeń.

› Czy strategia Nickel Development na kolejne lata przewiduje kontynuowanie podobnych działań? A może planujecie coś nowego?

Z pewnością będziemy kontynuować implementowanie rozwiązań zgodnych z bliską nam od lat strategią rozwoju ESG. Jednym z naszych priorytetów pozostanie udoskonalanie pomysłów, które sprzyjają nawiązywaniu relacji sąsiedzkich pomiędzy mieszkańcami naszych inwestycji. Idziemy też w kierunku idei holistycznego wypoczynku. Inwestycje, które powstaną w górach i nad morzem w ramach tej inicjatywy, łączyć będzie biofiliczny design, inspirację lokalnością, wysoką estetykę, funkcjonalność i inkluzywność.

› Zajrzyjmy na koniec trochę w przyszłość. Jakie inicjatywy chciałaby Pani zobaczyć w najbliższych latach w branży deweloperskiej?

Po pierwsze chciałabym widzieć coraz więcej projektów, zarówno po stronie deweloperów, jak i gmin, które wprowadzają innowacyjne rozwiązania wpływające na poprawę efektywności energetycznej i minimalizujące negatywne oddziaływanie na środowisko. Po drugie wiele branż, w tym także budowlana, boryka się z coraz większymi problemami kadrowymi. Dlatego uważam, że przyszłość budownictwa należy do technologii opartej na prefabrykatach, które montować może niewielka liczba osób. Po trzecie sądzę, że Internet Rzeczy (IoT) może przenieść znane nam obecnie rozwiązania smart home na zupełnie nowy, wyższy poziom. Po czwarte chciałabym zobaczyć dalszy rozwój projektów, które sprzyjają nawiązywaniu relacji społecznych i budowaniu społeczności sąsiedzkich. Czy są to otwarte, ciekawie zaaranżowane tereny zielone, czy powierzchnie wewnątrz budynków – takie jak wspomniany wcześniej living room w Fiqus Marcelin – każdy z takich projektów niesie ze sobą duże wyzwania oraz wielką satysfakcję, że można realnie, pozytywnie oddziaływać na umacnianie więzi w lokalnej społeczności.

Te cztery kierunki są ogromnie ważne dla przyszłości rynku, ponieważ odpowiadają na potrzeby współczesnego społeczeństwa, które – mówiąc najprościej – szuka zrównoważonego, miejskiego życia.

Artykuł pochodzi z najnowszego numeru Magazynu Lighthouse #9 – Bezpieczny Kredyt 2% pod lupą.

ROZMAWIAŁA: Edyta Kołodziej – Dyrektor sprzedaży i marketingu Nickel Development. Odpowiada za komercjalizację inwestycji deweloperskich. Zarządza pracownią projektową YOUNICK Design, realizującą projekty wnętrz oraz wykończenie pod klucz mieszkań i domów.


CZYTAJ WIĘCEJ:

Back to top button