Magazyn Lighthouse #8: Nie tylko dla gigantów

Kiedy myślimy o firmach, które są liderami w swoich branżach dzięki wykorzystaniu analizy danych, to na jednym oddechu wymieniamy Amazon, Netflix, Uber, Spotify, a z polskiego podwórka – eobuwie.pl. Czy jednak jest to wyłącznie paliwo dla gigantów e-commerce, platform rozrywkowych, usług transportowych, czy też dane z powodzeniem napędzają rozwój mniejszych firm?

Wykorzystanie danych w usługach sprowadza się w dużej mierze do jednego celu – lepszego poznania odbiorcy. „Bądź na tyle blisko swoich klientów, aby powiedzieć im czego chcą, zanim sami się na to zdecydują” – mówił Steve Jobs. I ta myśl przyświeca wszystkim firmom, którym zależy na podejmowaniu trafniejszych decyzji strategicznych i poprawie jakości doświadczeń ich klientów. Dlatego dzisiaj po dane garściami sięgają przedstawiciele wszystkich branż – zarówno kluby sportowe, jak i firmy cateringowe czy muzea. Agencje nieruchomości nie powinny być wyjątkiem od tej reguły!

Dane > przeczucie

W przypadku przytoczonych przeze mnie wielkich firm szczęście nie grało pierwszych skrzypiec. Grały je dane. A tych nam nie brakuje, bo według szacunków, w ciągu ostatnich dwóch lat (2021–2023) generujemy ok. 44 zettabajtów (ZB) danych rocznie. Jeśli – obrazowo – zamienimy 1 ZB danych na średniej objętości książki i przyjmiemy, że jedna książka to 1 megabajt danych, to będziemy mieć tyle egzemplarzy, że ułożone jeden na drugim stworzą stos o wysokości ok. 57 mln km. A to odległość większa niż z Ziemi na Księżyc i z powrotem.

Umówmy się, w dobie lotów na Księżyc, autonomicznych samochodów, opasek fitnessowych, które mówią nam, jak mamy spać, powinniśmy śmiało korzystać ze zdobyczy współczesnej technologii i zacząć korzystać z danych nie tylko w codziennym życiu, ale także we własnym biznesie.

Przeczytaj: Po co deweloperowi dane rynkowe?

Masz wszystko. Zrób pierwszy krok

Dane i technologie są na wyciągnięcie ręki – teraz pora na naszą pracę. Czasy, w których szwagier znał się na wszystkim, a motyle w brzuchu podpowiadały, co robić i jak żyć, odeszły do lamusa. W bilansie rocznym na próżno szukać informacji o przeczuciu i szczęściu. Nieodłącznym elementem prowadzenia biznesu jest strona internetowa. W dzisiejszych czasach większość konsumentów korzysta z internetu jako głównego źródła informacji. Ale żeby strona www zaczęła realizować nasze cele biznesowe, ktoś musi
ją najpierw odwiedzić.

I tu pojawia się potrzeba generowania ruchu, czyli prowadzenia działań marketingowych. Do tego z kolei potrzebne są pieniądze, czyli konieczność dokonania inwestycji. Dlaczego będzie to mądre ulokowanie kapitału? Ponieważ zwrot z tej inwestycji może być bardzo szybki, jeśli tylko przeanalizujemy dane stojące za naszymi działaniami.

Korzystanie z danych stało się obowiązkiem dla dzisiejszych firm. Dlaczego?

Konkurencja

Współczesny rynek jest bardzo konkurencyjny. Klienci mają wiele opcji do wyboru, dlatego warto przyłożyć się do obserwacji ich potrzeb. Świetnym przykładem będzie sprawdzanie, który użytkownik na naszej stronie najczęściej realizuje nasze cele biznesowe. Nowy czy powracający? Sprawdź w Google Analytics.

Efektywność kosztowa

Analiza danych marketingowych pozwala firmom na precyzyjne i celowane dotarcie do swojej grupy docelowej. Dzięki temu można uniknąć marnowania czasu i zasobów na nieefektywne kampanie. Każde popularne medium internetowe oferuje system reklamowy – pytanie, czy powinniśmy korzystać z każdego? A nawet jeśli z każdego, to w jakim zakresie?

Personalizacja

Personalizacja jest kluczowa w dzisiejszym świecie, w którym konsumenci oczekują ofert skrojonych na miarę ich potrzeb. Mówienie do wszystkich w ten sam sposób przestało działać. Królem personalizacji jest Amazon, który każdemu użytkownikowi pokazuje trochę inną twarz. Firma Jeffa Bezosa była prekursorem zindywidualizowanych rekomendacji na platformie sprzedażowej. Rok po ich wdrożeniu Amazon odnotował wzrost przychodów o blisko 30%! Kiedy firma zobaczyła efekty nowej strategii, postanowiła zaimplementować spersonalizowane rekomendacje na każdym etapie procesu zakupowego.

Śledzenie wyników

Śledzenie wyników swoich kampanii marketingowych i dokonywanie modyfikacji w czasie rzeczywistym, jeśli coś nie działa tak, jak powinno, to nie tylko optymalizacja dotarcia. Dzięki temu firmy mogą osiągnąć lepsze wyniki i maksymalizować swoje zyski. Tu pomysłów wykorzystania jest wiele, m.in. testy A/B czy dynamiczne reklamy w wyszukiwarkach.

Innowacje

Korzystanie z danych marketingowych pozwala firmom na lepsze zrozumienie rynku i trendów, co umożliwia tworzenie innowacyjnych produktów oraz usług dopasowanych do potrzeb klientów. Żeby nie zostać za konkurencją, powinniśmy czujnie obserwować kierunki, w których zmierzają konsumenci.

Nie ma co się łudzić – korzystanie z danych marketingowych stało się koniecznością dla dzisiejszych firm, ponieważ pozwala ono na lepsze zrozumienie rynku i klientów, dostosowanie ofert do ich potrzeb, osiągnięcie lepszych wyników i zwiększenie konkurencyjności.

To może Cię zainteresować: Otodom Analytics – skuteczna optymalizacja oferty

Okiem marketingowca – korzyści dla agencji nieruchomości (także tych małych)

Skuteczniejsze działanie na dynamicznym rynku nieruchomości i osiągnięcie sukcesu jest w zasięgu każdej, nawet niewielkiej firmy. Duże podmioty – nie tylko z tej branży – nie są tak elastyczne w podejmowaniu szybkich decyzji, jak te mniejsze. Dlatego postawienie na analitykę może przynieść dość szybko wymierne korzyści. Oto kilka z nich:

  • Poznanie rynku nieruchomości

Dzięki dostępowi do różnych danych dotyczących nieruchomości agenci są w stanie lepiej zrozumieć otoczenie, w którym działają, a przez to działać skuteczniej. Mogą analizować m.in. ceny, trendy sprzedaży, preferencje klientów.

  • Trafniejsze podejmowanie decyzji

Zastosowanie modeli analitycznych pozwala agentom podejmować strategiczne decyzje dotyczące ich działalności. Mogą np. stosować sztuczną inteligencję, aby przewidywać trendy rynkowe i prognozować, jakie nieruchomości będą najbardziej pożądane w najbliższym czasie.

  • Personalizacja obsługi klienta

Agenci mogą wykorzystać informacje o preferencjach klientów i historii ich wyszukiwań, aby dostarczyć im dopasowane do oczekiwań oferty nieruchomości. Takie działanie zwiększa szansę na dobre sfinalizowanie transakcji.

  • Ulepszanie marketingu

Na sam koniec moje oczko w głowie. Dostęp do danych pozwala agentom ulepszać swoje działania marketingowe. Mogą np. wykorzystać dane do tworzenia skuteczniejszych kampanii reklamowych i dostarczania ofert nieruchomości do odpowiedniej grupy docelowej. Mogą również korzystać z danych, aby lepiej zrozumieć, jakie kanały marketingowe są najbardziej efektywne.

Sprawdź także: Dlaczego nowoczesny pośrednik powinien korzystać z danych?

Analityka? Tak, ale 90% jej budżetu wydaj na ludzi

Podsumowując – analizowanie danych, zarówno w przypadku dużych, jak i małych firm, jest kluczowe, ale pamiętajmy, że narzędzia same nic nie zrobią (nawet te oparte na AI). To ludzie są sercem dobrej analizy danych. Choć narzędzia mogą pomóc w automatyzacji i ułatwieniu pracy, to dopiero ludzie decydują o tym, jak te narzędzia są wykorzystywane i jakie dadzą wyniki.

Na koniec więc kilka powodów, dlaczego – w ostatecznym rozrachunku – warto zainwestować więcej
w ludzi niż w same narzędzia analityczne:

1. Ludzie – dzięki unikalnemu doświadczeniu – są w stanie przetwarzać i interpretować dane w sposób bardziej złożony niż narzędzia analityczne. Pracownicy z dużym know-how w analityce danych mogą wykorzystać swoje umiejętności i wiedzę, aby wyciągać wartościowe wnioski i proponować kreatywne, niesztampowe rozwiązania biznesowe.

2. Inwestowanie w ludzi przynosi korzyści w dłuższej perspektywie czasu. Pracownicy, którzy mają wiedzę i umiejętności, są w stanie rozwijać się i dostosowywać do zmieniających się trendów i wymagań biznesowych, co pozwala firmie na osiągnięcie długoterminowego sukcesu.

3. Ludzie mają unikalną zdolność do pracy zespołowej, która jest nieoceniona przy analityce danych. Dobre zespoły analityczne składają się z osób o różnych umiejętnościach, doświadczeniach, osobowościach, a więc i prezentujących różne, cenne perspektywy patrzenia na cele biznesowe.

Inwestowanie w ludzi i rozwój ich umiejętności może przynieść znaczne korzyści w postaci lepszych wyników biznesowych i większej konkurencyjności. Dotyczy to także kilkuosobowych, początkujących firm, którym jeszcze nie w głowie zatrudnianie profesjonalistów. W każdym z nas tkwi analityczny potencjał – inwestujcie w siebie i korzystajcie z dostępnych narzędzi, żeby nie przegapić ważnej okazji!

Materiał pochodzi z magazynu Lighthouse: Za kulisami sukcesu. Zobacz, dlaczego warto pracować z danymi

Back to top button