Kupujesz nieruchomość? Oto fachowcy, którzy mogą pomóc

21 kwietnia 2021

Autor Joanna Witczak

Kupujesz nieruchomość? Oto fachowcy, którzy mogą pomóc

Zanim wprowadzimy się do własnego mieszkania, musimy podjąć szereg decyzji, które dla niektórych mogą okazać się przytłaczające. Przeglądanie ogromu ofert, sprawdzanie stanu technicznego mieszkań, dopilnowanie formalności, ewentualne prace remontowe z tymi zadaniami musi się zmierzyć przyszły nabywca. Warto jednak pamiętać, że przez proces zakupu mieszkania nie musimy przedzierać się w pojedynkę i nie chodzi tu tylko o wsparcie, które otrzymamy ze strony bliskich osób. Istnieją zawody, których celem jest otoczenie specjalistyczną opieką kupujących nieruchomość, a ich działanie rozciąga się na wszystkie etapy transakcji. O jakich profesjach mowa i jaką pomoc możemy otrzymać? 

Agent nieruchomości

Kto powinien zdecydować się na zatrudnienie pośrednika nieruchomości?

Na nawiązanie współpracy z pośrednikiem nieruchomości powinna zdecydować się osoba, która chce zaoszczędzić czas, nie czuje się na siłach, żeby przesiewać strony z ofertami, kontaktować się ze sprzedającymi nieruchomości, zajmować się kwestiami prawnymi. To też świetna opcja dla kogoś, kto pragnie mieć pewność, że transakcja przebiega w pełni bezpiecznie

Jaki jest koszt takiej usługi?

W biurach nieruchomości obowiązuje system prowizyjny, dlatego cena jest uzależniona od tego, jaką wartość będzie miało nabywane mieszkanie. Prowizja najczęściej obejmuje od 1 do 5 procent od wartości nieruchomości, trzeba też doliczyć VAT od prowizji w wysokości 23 procent. Strony obowiązuje umowa, która powinna zawierać: czas trwania umowy (wyznacza się granicę do kiedy pośrednik ma znaleźć mieszkanie), zakres obowiązków pośrednika, koszty usługi. 

Jak wygląda współpraca z pośrednikiem?

Pierwszy etap polega na przeprowadzeniu rozmowy z klientem, podczas której pośrednik poznaje wytyczne i preferencje dotyczące poszukiwanego mieszkania: wymarzoną lokalizację, metraż, liczbę pokoi i szereg pozostałych kwestii. Dzięki dogłębnej analizie potrzeb i dobrej znajomości rynku jest w stanie wyłonić najbardziej pasujące oferty i zaprezentować je swojemu klientowi. Towarzyszy mu również w momencie, gdy ten zdecyduje się na oglądanie konkretnej nieruchomości. Pomoże zbadać stan odwiedzanego lokalu, a często również weźmie na barki negocjowanie ceny z potencjalnym sprzedawcą. Pośrednik panuje nad formalnościami, dbając o bezpieczeństwo klienta: dokonuje weryfikacji stanu prawnego nieruchomości, sporządza umowę przedwstępną (jeżeli są ku temu przesłanki), kompletuje dokumentację do podpisania umowy. 

Doradca finansowy 

Myślisz o kredycie w celu finalizacji zakupu mieszkania, lecz nie masz pojęcia, którą ofertę wybrać i jak skompletować dokumenty? Pomoże w tym współpraca z doradcą finansowym – to osoba pełniąca funkcję pośrednika w rozmowach z bankiem. Przeprowadzi Cię przez cały proces, od momentu zbadania zdolności kredytowej, aż do przydzielenia kredytu.

Boisz się, że angażowanie doradcy finansowego będzie wiązało się dodatkowymi kosztami? Niepotrzebnie, bowiem doradca finansowy najczęściej czerpie procent od podpisanego kredytu, a prowizję pokrywa bank. Oznacza to że, koszty kredytu w przypadku współpracy z doradcą finansowym są identyczne jak bezpośrednio w banku.

Na pierwszym spotkaniu doradca zbada zdolność kredytową. Weźmie pod uwagę wszystkie czynniki, które na nią wpływają oraz Twoje oczekiwania, a następnie ustali optymalną wysokość raty kredytu. Może poprosić Cię o takie informacje jak: wysokość i rodzaj zasobów finansowych, wydatki, cel zaciągnięcia kredytu. Kolejne spotkanie, już po dogłębnej analizie dokonanej przez doradcę, to przedstawienie konkretnych ofert kredytowych i wspólna konsultacja odnośnie wyboru najlepszej z nich. Możesz liczyć na doradcę w temacie wypełniania dokumentów i przekazania wniosku bankowi. Będzie on czuwać nad procesem przydzielenia kredytu, a także informować Cię na bieżąco o postępach. Warto pamiętać, że zakres działań doradcy to nie tylko dobranie odpowiedniego kredytu i odciążenie w kwestiach formalnych, ale również negocjowanie korzystniejszych warunków kredytu w imieniu klienta. 

Specjalista budowlany

Podczas oglądania mieszkania możesz bazować na własnej spostrzegawczości oraz wytężać wszystkie zmysły, by niczego nie przegapić. Ale możesz także zaangażować w ten etap fachowców budowlanych, którzy dzięki odpowiedniej wiedzy i wyposażeniu, kompleksowo zbadają stan nieruchomości. Wybór firmy specjalizującej się w dokonywaniu audytów nieruchomości to odpowiednie rozwiązanie dla kogoś, kto obawia się, że usterki w mieszkaniu nie zostaną wyłapane przy zwykłych oględzinach. Ewentualne mankamenty mogą ujawnić się po czasie i tym samym narazić nabywcę na dodatkowe, nieprzewidziane koszty. Wynajęty inżynier, który przeprowadzi audyt mieszkania, ma nie tylko bogate doświadczenie, ale również zna panujące normy budowlane i wie, gdzie mogą kryć się niedociągnięcia. 

Warto zaznaczyć, że fachowiec dysponuje specjalistycznym sprzętem: poziomicą, pirometrem, szczelinomierzem, wilgotnościomierzem, laserem krzyżowym, a nawet kamerą termowizyjną. Posiłkując się tymi urządzeniami, inżynier jest w stanie znaleźć usterkę, którą nie da się zobaczyć “gołym okiem” – dla przykładu kamera termowizyjna zweryfikuje obecność wycieków i zawilgoceń, ale też mostków termicznych.  Koszt takiej asysty zaczyna się od 200 złotych.

Architekt wnętrz

Nie masz pomysłu na wystrój mieszkania? Lawirowanie między farbą śmietankową, ecru, beżową, śnieżnobiałą oraz dobieranie mebli do salonu jawi Ci się jak koszmar? Albo wręcz przeciwnie – masz w głowie konkretną wizję swoich wymarzonych wnętrz, ale nie wiesz, jak przekuć wyobrażenia w rzeczywistość? W obu przypadkach warto zgłosić się do architekta wnętrz, którego praca polega na projektowaniu i wystroju przestrzeni mieszkaniowych. W swoich projektach architekt zazwyczaj uwzględnia trzy elementy: użytkowość/funkcjonalność, poprawność techniczną i walory estetyczne (włączając w to innowacyjność pomysłów). Praca tego specjalisty składa się z wielu, nierzadko skomplikowanych, elementów: musi wsłuchać się w opinie i potrzeby klienta, uwzględnić upodobania, dobrać odpowiednie materiały, zachować zasady ergonomii, zająć się elektryką i oświetleniem, ale też kontrolować przebieg prac budowlanych. 

Notariusz

Zakup nieruchomości zawsze wiąże się z obecnością notariusza. Umowa kupna-sprzedaży, która nie zachowuje formy aktu notarialnego, nie ma mocy prawnej. Projekt aktu trafia do obu stron i wymaga obopólnej akceptacji. Akt ten jest sporządzany na podstawie dostarczonej dokumentacji. Notariusz za wykonaną pracę pobiera opłatę, taksę notarialną, zależną od ceny sprzedaży nieruchomości – im wartość nieruchomość jest większa, tym więcej strona kupująca musi zapłacić. 

Kupno nowego domu lub mieszkania wcale nie musi być skomplikowane. Zajrzyj na naszą grupę i sprawdź, jakimi radami dzielą się osoby, które mają już ten proces za sobą.   

Czytaj również:

Artykuł zaktualizowany: 29 kwietnia 2021

Udostępnij