AI czy ludzka kreatywność? Kulisy powstawania raportu „Szczęśliwy Dom: Sens(y) zmian mieszkaniowych

Kuba Rutkowski znany także jako “Enzo”, Creative Director agencji Kommunikat, odkrywa przed nami kulisy nowoczesnego podejścia do projektowania i opowiada o wykorzystaniu sztucznej inteligencji w realizacji raportu Otodom „Szczęśliwy Dom: Sens(y) zmian mieszkaniowych”. Jak AI wspiera proces twórczy? Co jest ważniejsze: AI czy ludzka kreatywność? Przeczytaj, aby dowiedzieć się, w jaki sposób technologia wkomponowała się w proces kreatywny oraz jak udało się zachować równowagę między ludzką wrażliwością a algorytmiczną precyzją.
O czym przeczytasz w tym artykule?
AI w branży kreatywnej: pułapka czy szansa?
Znacie to powiedzenie – „AI nie zabierze ci pracy, pracę przejmą ci, którzy potrafią korzystać z AI”. Chociaż wydaje się to jedynie memem, jest w tym sporo prawdy. W branży graficzno-projektowej to wyjątkowo aktualny temat. Z jednej strony mamy wielkie możliwości oferowane przez nowe technologie, z drugiej – ryzyko popadnięcia w schematy i sztampę. Co więcej, łatwo zatracić kontrolę nad procesem twórczym, gdy oddajemy go maszynie.
Jednak historia uczy nas, że technologiczne innowacje zmieniające zasady gry w branży, pojawiały się już wcześniej. Pamiętacie moment, kiedy komputer stał się podstawowym narzędziem w pracy grafika? Obaw było wiele, ale w ostatecznym rozrachunku, technologia ta nie zastąpiła człowieka. Umożliwiła za to szybsze, bardziej precyzyjne i efektywne tworzenie. Z AI może być podobnie – to świetne narzędzie wspierające, ale nie zastąpi ludzkiej kreatywności.
AI czy ludzka kreatywność: jak AI zmienia projekty kreatywne?
Nie bez obaw, ale z otwartym umysłem testuję możliwości AI w codziennej pracy nad projektami graficznymi. Tak stało się również przy współpracy z Otodom nad raportem „Szczęśliwy Dom: Sens(y) zmian mieszkaniowych”. Postrzegam AI jako narzędzie, które zwiększa produktywność, jednak jego użycie wymaga balansu i uważności – człowiek nadal jest sercem procesu.
Czy AI może pomóc w oddaniu emocji, które kryją się za procesem zmian mieszkaniowych? To pytanie stawialiśmy sobie w studiu Kommunikat, tworząc wizualną oprawę kolejnej edycji raportu Otodom o motywacjach mieszkańców Polski do przeprowadzek. Była to dla mnie i mojego zespołu szansa na wdrożenie AI w bardzo przemyślany i kontrolowany sposób.
Proces powstawania raportu

Proces rozpoczął się od stworzenia bazy referencji i stylistycznych inspiracji. Na ich podstawie wytyczono wizualny charakter ilustracji, oparty na szczegółowych opisach. Ilustratorka wykonała pierwszą serię szkiców, które przedstawiały jeden z segmentów odbiorców opisanych w raporcie. Stworzyliśmy stylistykę rysowania wnętrza, postaci, akcesoriów, czy nawet pieska (który jest wzorowany na moim własnym pupilu :)).
Gdy podstawy wizualnej stylistyki zostały określone, do pomocy zaprosiliśmy AI. ChatGPT został „nauczony” naszego stylu i była to baza do generowania kolejnych konceptów scen i ilustracji. To właśnie ten proces iteracyjny okazał się kluczem do sukcesu. Ja dostarczałem pomysły i wizje, AI je wizualizowało w ilustarcje-komponenty. Z nich tworzyłem scenki, które wkomponowałem w raport. Na tym etapie ilustracje stworzone przeze mnie i AI były konsultowane, modyfikowane i przekazywane do ilustratorki. Łącznie stworzyła ona spójne Key Visuale – ilustracje reprezentujące 12 segmentów opisanych w raporcie.

Klucz do sukcesu w pracy z AI
Przykład raportu Otodom pokazuje, że sztuczna inteligencja może być potężnym narzędziem, które wspiera pracę kreatywną, ale jej użycie wymaga odpowiedniej strategii i wyczucia. To człowiek musi podejmować decyzje, kierować procesem i osadzać wynik w głębszym kontekście. Jak w wielu innych przypadkach technologii użytkowej, klucz tkwi w balansie i świadomym wykorzystaniu.
Nie byłoby możliwe uzyskanie takiego efektu końcowego bez ludzkiego wkładu. Umiejętności ilustratorki, pomysłowości zespołu kreatywnego i uważności w procesie planowania. AI okazało się wsparciem, ale prawdziwie „ludzki element” nadał projektowi duszę.

Podsumowanie – co jest kluczem do sukcesu raportu: AI czy ludzka kreatywność?
To, co udało nam się osiągnąć w ramach współpracy z Otodom, pokazuje, że AI może być sprzymierzeńcem twórców, a nie wrogiem. Warto eksplorować możliwości tej technologii, pamiętając, że stanowi ona narzędzie, a nie cel sam w sobie. Czy AI jest przyszłością branży kreatywnej? Już teraz wiemy, że może mieć na nią wpływ – o ile kontrolę przejmiemy my, ludzie. Największą pułapką jest bowiem bezrefleksyjne przyjmowanie efektów generowanych przez AI. To w branży projektowej nie przyjmie się, bo zaprzecza samej idei projektowania.
Warto traktować ten moment technologicznej zmiany jako szansę, by rozwijać swoje umiejętności. Kwestią czasu będą kolejne narzędzia i możliwości jakie przyniesie AI. Używanie go w świadomy i przemyślany sposób, jest już koniecznością bycia aktualnym, także projektowo.
O autorze

Kuba „Enzo” Rutkowski,
Creative Director agencji Kommunikat









