RAPORT: Preferencje nabywców mieszkań 2022

Raport prezentujący preferencje osób poszukujących mieszkań z rynku pierwotnego.

  • W 2022 r. najchętniej poszukiwane były mieszkania 2-pokojowe – lokale o takim układzie chciało kupić 37% użytkowników. Na drugim miejscu znalazły się mieszkania 3-pokojowe (28% odpowiedzi).
  • Odnotowano też istotny wzrost popytu na kawalerki – zakup 1-pokojowego mieszkania deklarował już prawie co piąty poszukujący.
  • Najwięcej chętnych było na mieszkania o powierzchni od 30 do 39 mkw. Wzrosła też akceptacja dla mieszkań o powierzchni mniejszej niż 30 mkw.
  • 58% użytkowników planowało zakup mieszkania za gotówkę. Przy czym taka forma finansowania dotyczyła przede wszystkim mieszkań o mniejszym metrażu.
  • Najwyższe budżety deklarowano na zakup mieszkania w Warszawie, z kolei najmniej na zakup nieruchomości byli skłonni przeznaczyć kupujący we Wrocławiu.
  • Wzrost cen i spadek zdolności kredytowej sprawiły, że więcej osób zainteresowało się zakupem mieszkania poza granicami administracyjnymi miasta. Szczególnie było to widoczne w Krakowie i Warszawie.

Zapraszamy do szczegółowego zapoznania się z raportem, w którym Otodom i JLL Polska przeprowadzili analizę preferencji mieszkaniowych użytkowników portalu obido w 2022 r. W opracowaniu wzięto pod uwagę 4 aglomeracje: Warszawę, Kraków, Wrocław i Trójmiasto. Zastosowano też podział na grupy nabywców, takich jak: single, pary, rodziny, inwestorzy.

Czy trudny dla mieszkaniówki rok 2022 zmienił preferencje nabywców?

Rok 2022 był czasem pełnym zaskoczeń i niepewności, co znacznie odbiło się na rynku nieruchomości. Autorzy raportu postanowili więc przeanalizować m.in. ubiegłoroczne zmiany popytu na mieszkania w zależności od metrażu, liczby pokoi oraz miasta. Sprawdzono też deklarowane możliwości finansowe poszczególnych typów nabywców oraz ich preferencje dot. finansowania zakupu.

W którym mieście najchętniej kupowano mieszkania o dużym metrażu, a gdzie preferowano mniejsze lokale? Jaki maksymalny budżet na zakup mieszkania, w zależności od miasta, był w stanie przeznaczyć singiel, a jaki rodzina? Jaka część poszczególnych nabywców zamierzała sfinansować zakup za pomocą kredytu, a jaka deklarowała możliwość zakupu za gotówkę? Odpowiedzi znajdziesz w raporcie.

Zapraszamy do lektury!

Kontakt dla mediów: otodom@linkleaders.pl

Inne analizy i raporty Otodom:

Back to top button