Mniej optymizmu, więcej ostrożności: Monitor Nastrojów Klientów Nieruchomości – Twój przewodnik po emocjach i decyzjach rynku mieszkaniowego 

Czy rozumiesz swoich klientów tak dobrze, jak byś chciał? A może ich decyzje, nastroje i emocje skrywają o wiele więcej, niż Ci się wydaje? Jesli chcesz wiedzieć co siedzi w głowie Twoich klientów, Monitor Nastrojów Klientów Nieruchomości od Otodom to coś dla ciebie! To nowy projekt dla profesjonalistów na rynku nieruchomości. Rzucamy nowe światło na to, co myślą (i czują) kupujący, sprzedający i wynajmujący mieszkania w Polsce. Jakie dane udało się odkryć w najnowszej odsłonie raportu? Czego można się było spodziewać, a co całkowicie zaskoczyło ekspertów? Oto Twoje kompendium wiedzy, które każdy profesjonalista branży nieruchomości powinien znać.  

Czego dowiesz się z Monitora Nastrojów Klientów Nieruchomości?

Monitor Nastrojów Klientów Nieruchomości to precyzyjne narzędzie zaprojektowane po to, by uchwycić dynamikę emocji, motywacji i przekonań klientów na polskim rynku mieszkaniowym.

Skupiliśmy się na trzech kluczowych obszarach, które najbardziej interesują agentów i deweloperów:
– Ceny. Jak Polacy widzą przyszłość rynku nieruchomości? I przede wszystkim: ceny będą rosnąć, stabilizować się, a może spadać?  
– Zaufanie. Jak kupujący oraz najemcy oceniają deweloperów i agentów? Jakie emocje towarzyszą im w procesie zakupu?  
– Rola pośrednika. Czy w czasach dostępu do szerokiej oferty online wsparcie agenta nadal ma znaczenie?  

A wszystko to na podstawie dokładnych badań i szerokich danych zebranych w okresie lipiec–wrzesień 2025 roku. Dzięki ich analizie uzyskaliśmy unikalny wgląd w aktualne mechanizmy, które dziś napędzają rynek nieruchomości.  

Zdobądź przewagę na rynku – pobierz Monitor Nastrojów Klientów Nieruchomości od Otodom!



OTODOM_ Monitor nastrojów klientów nieruchomości

“Monitor Nastrojów Klientów Nieruchomości” to projekt Otodom, który przygląda się klientom agentów i deweloperów.

W naszym badaniu sprawdzamy jak bardzo są aktywni i co sądzą o cenach nieruchomości. Sprawdziliśmy także jak widzą w procesie zakupowym rolę agentów a także jakie są ich odczucia względem procesu zakupu mieszkania. Czują presję czy euforię? Dowiesz się z naszego „Monitora”.


Kryzys optymizmu: czy Polacy nadal chcą kupować mieszkania?  

Jeszcze kilka miesięcy temu nastroje na polskim rynku nieruchomości były względnie stabilne. Tymczasem z najnowszych danych wynika, że klienci ponownie patrzą w przyszłość z większym pesymizmem. Ponad połowa badanych (53%) spodziewa się, że ceny mieszkań nadal będą rosły. Co ciekawe, największymi pesymistami są młodzi Polacy w wieku od 18 do 34 lat – aż 62% z nich uważa, że ceny pójdą w górę.  

Zupełnie inną dynamikę zauważyliśmy z kolei wśród osób planujących zakup mieszkania. Ich wizje są bardziej ostrożne. Tylko 49% z nich przewiduje dalsze podwyżki cen, a wśród aktywnie poszukujących odsetek ten spada do 48%. Jak wytłumaczyć taką różnicę?

Agata Stachowiak Otodom

– Świadomi kupujący korzystają dziś z szerokiego dostępu do danych o rynku nieruchomości. To oni porównują oferty, analizują zmieniające się ceny i widzą stabilizację na rynku wtórnym i deweloperskim – wyjaśnia Agata Stachowiak, ekspertka rynku mieszkaniowego Otodom. 

Jawność cen zmienia rynek – czy deweloperzy na tym korzystają?  

Monitor Nastrojów Klientów Nieruchomości pokazuje również, że nowe regulacje dotyczące jawności cen mogą być jednym z najważniejszych czynników kształtujących rynek deweloperski. Wprowadzenie przepisów nakazujących ujawnianie nie tylko cen, ale także historii ich zmian, zwiększyło zainteresowanie ofertą deweloperów.  

We wrześniu 2025 roku co czwarty badany planował zakup mieszkania właśnie w tym segmencie, a kolejne 28% choć nie deklarowało preferencji, wskazywało rynek deweloperski jako jedną z opcji. W efekcie w trzecim kwartale 2025 roku po raz pierwszy od początku naszych badań liczba osób bez jasno sprecyzowanych preferencji spadła poniżej 30%.  

Paradoksalnie, choć zainteresowanie zakupem od deweloperów rośnie, ich ogólne oceny nie są najlepsze. Tylko 21% ankietowanych oceniło firmy deweloperskie pozytywnie, natomiast aż 36% ograniczyło się do oceny negatywnej. Co więcej, 55% badanych uznało, że deweloperzy nie opisują uczciwie swoich inwestycji.

Katarzyna Kuniewicz

Jak wyjaśnia Katarzyna Kuniewicz, dyrektorka badań rynku Otodom – Widoczny paradoks polega na tym, że kupujący coraz chętniej zwracają się ku deweloperom bardziej z racji zmniejszających się ryzyk zakupowych, a nie dzięki zwiększeniu ich wiarygodności. 

Agenci nieruchomości – wsparcie czy zbędny wydatek?  

Czy jako agent nieruchomości zastanawiasz się, w jaki sposób klienci postrzegają Twoją rolę? Dane z „Monitora” dostarczają zarówno powodów do refleksji, jak i zachęt do innowacji.

1. Wsparcie podczas zakupu. Tylko 28% badanych uznało wsparcie pośrednika przy zakupie nieruchomości za warte swojej ceny, podczas gdy aż 36% uznało je za niepotrzebny wydatek. 
 
2. Sprzedaż i wynajem.
W przypadku sprzedaży czy wynajmu wyniki są bardziej zrównoważone, jednak nadal istnieje spore grono klientów, którzy samodzielność traktują jako bardziej opłacalną strategię.  

3. Utrata zaufania w czasie. Współpraca z agentami jest wysoko oceniana w trakcie procesu zakupu, ale im więcej czasu mija od transakcji, tym bardziej opinie się pogarszają. Aż 39% osób, które kupiły mieszkanie ponad rok temu, uważa usługi agenta za zbędne.  

Presja a euforia – emocje Polaków na rynku nieruchomości  

Zakup mieszkania to jedna z najważniejszych decyzji finansowych w życiu większości osób. Czy towarzyszy temu ekscytacja? A może stres i presja? Nasze badanie ujawnia, że w procesie zakupu często górę biorą negatywne emocje. Coraz więcej Polaków odczuwa obawy, rozczarowanie czy brak zaufania – zarówno wobec deweloperów, jak i agentów.  

Czy wiesz, jak wiele możesz zrobić, by te emocje zmienić? Transparentność, wyraźne komunikowanie oferty i pogłębienie obsługi posprzedażowej to kroki, które nie tylko zwiększą poziom zadowolenia klientów, ale także poprawią Twój wizerunek jako profesjonalisty.


Chcesz być na bieżąco z danymi i wiedzą?
Zapisuj się na nasze webinary, zasubskrybuj kanał na YouTube. Bądź na bieżąco z najbardziej aktualnymi danymi, najświeższą wiedzą i trendami z rynku nieruchomości.

Pokaż więcej

Marta Buzalska

Content Marketing Manager | Dbam o dobre słowa w Otodom!

Inne w temacie:

Back to top button