Zainteresowanie nieruchomościami wróciło – w styczniu mieliśmy 6,48 mln użytkowników

Rok 2022 był na rynku nieruchomości jak rollercoaster. Systematycznie słabło zainteresowanie mieszkaniami na sprzedaż. Mieszkania na wynajem znikały z Otodom i OLX jak świeże bułki. Do rekordowo niskiego poziomu spadła liczba ofert najmu. “Czas życia” ofert domów na sprzedaż wydłużył się do nie widzianej od dawna liczby dni. Wiele wskazuje jednak na to, że przełom roku to również przełamanie trendów. 

Zacznijmy od tego, że w styczniu 2023 r. serwisy nieruchomościowe Grupy OLX, czyli Otodom, obido i OLX Nieruchomości zanotowały wzrost liczby realnych użytkowników. Nasze portale oraz aplikację mobilną odwiedziło aż 6,48 mln1 osób czyli o 28% więcej niż w grudniu ubiegłego roku.

Wzrosła też liczba wyszukiwań. W serwisie Otodom zainteresowanie nieruchomościami ze wszystkich kategorii, a zatem mieszkaniami i domami na sprzedaż, mieszkaniami na wynajem oraz różnego rodzaju działkami zaowocowało wzrostem wyszukiwań o ok. 40% m/m w każdej z nich. W przypadku mieszkań na sprzedaż liczba wyszukiwań w styczniu 2023 r. była porównywalna do tej z wiosny 2021 r. Wyszukiwania były zatem na poziomie z okresu boomu na rynku mieszkaniowym. Po chwilowym spadku na przełomie roku do wysokiego poziomu wzrosły wyszukiwania mieszkań na wynajem. O tę kategorię zapytano 1,5 mln razy. Było to więcej niż w kwietniu, maju i czerwcu minionego roku – czyli w okresie wzmożonego zainteresowania najmem po agresji Rosji na Ukrainę. 

Dlaczego te liczby są ważne?

Bo dowodzą tego, że po okresie wyraźnego hamowania na rynku nieruchomości jest szansa na odbicie. I dotyczy to szczególnie rynku mieszkaniowego.

Powrót zainteresowania nieruchomościami

Pogorszenie nastrojów konsumentów było pochodną bardzo szybkiego wzrostu inflacji, gwałtownego podwyższenia stóp procentowych i ograniczenia w dostępie do kredytów. Wiele wskazuje na to, że zapowiedź wprowadzenia ułatwień dla kupujących w postaci rządowego programu Bezpieczny Kredyt 2% zmobilizowała zainteresowanych zakupem pierwszych mieszkań do intensywniejszych poszukiwań. Dodatkowo zapowiedzi KNF złagodzenia rygorystycznej polityki wyliczania zdolności kredytowej, pozwoliły mieć nadzieję na poprawę sytuacji również nabywcom innych typów nieruchomości. 

Czytaj więcej o aktualnej sytuacji na rynku mieszkaniowym.

Dlaczego mierzymy zainteresowanie nieruchomościami?

Bo chcemy dostarczać naszym klientom rzetelną wiedzę pozwalającą na elastyczne reagowanie na zmiany rynkowe. Patrzymy na trendy zarówno przez pryzmat naszych własnych statystyk, jak i niezależnych badań. Takim zewnętrznym źródłem jest np. Mediapanel realizowany od lat przez niezależną międzynarodową firmę badawczą. Badania te poprzez pomiary skali ruchu i liczby użytkowników, pozwalają nam ocenić w jakim stopniu jesteśmy w stanie wspierać cele biznesowe firm z nami współpracujących. Staramy się jednocześnie wykorzystywać efekt synergii pomiędzy wszystkimi serwisami należącymi do grupy, by wzmacniać jeszcze ten efekt. 

Jak te liczby wyglądają dla największych serwisów badanych przez Gemius?

SerwisyRealni użytkownicy*
GRUPA OLX(Otodom + Obido + OLX Nieruchomości)6,35 mln
GRUPA Morizon(Morizon + Gratka + Noweinwestycje.pl)2,47 mln
Nieruchomosci-online1,94 mln
Domiporta1,23 mln
Rynekpierwotny0,27 mln
* dane nie uwzględnianiają użytkowników aplikacji mobilnych 
Źródło: Badanie Mediapanel prowadzone przez Gemius Polska sp. z o.o. w okresie od grudnia 2022 r. do stycznia 2023 r.; wskaźnik: “Real users”; platforma: Internet

Może cię zainteresować: Jak czytać wyniki badania Mediapanel Gemius


1 Źródło: Badanie Mediapanel prowadzone przez Gemius Polska sp. z o.o. w okresie od grudnia 2022 r. do stycznia 2023 r.; wskaźnik: “Real users”; platforma: Internet

Back to top button