Kiedy Polacy szukają domów i mieszkań? Dane Otodom

Skuteczna sprzedaż nieruchomości opiera się na byciu uważnym na potrzeby i zachowania klientów. Pandemia udowodniła, że szybko ulegają one zmianom, dlatego tak ważne jest, aby śledzić dominujące trendy i zmiany w społeczeństwie. Kluczową kwestią w publikowaniu ogłoszeń jest zwrócenie uwagi na panujący czas w roku – każdy sezon, a nawet pora dnia, wiąże się z różną aktywnością potencjalnych nabywców. To nie wszystko: inna pora roku rodzi inne potrzeby. Oto kilka informacji, które pozwolą Ci lepiej zrozumieć swoich klientów.

Początek roku, początek zmian

Analiza obejmowała pięć sektorów: dom na sprzedaż, dom na wynajem, działka na sprzedaż, mieszkanie na sprzedaż i mieszkanie na wynajem. Największe zainteresowanie kupnem domu lub mieszkania odnotowano w I i II kwartale 2021. Tu rodzi się pytanie: dlaczego akurat w tym czasie można obserwować wzmożoną aktywność? Początek roku jest okresem, w którym często podejmowane są ważne decyzje, na fali nowych postanowień i motywacji do działania. Natomiast w II kwartale, gdy nastaje wiosna, pogoda sprzyja pracom remontowym. Co ciekawe, w przypadku mieszkań na sprzedaż w II kwartale poszukiwania nieco spadają, porównując z I kwartałem, natomiast jeżeli chodzi o sprzedaż działek, I i II kwartał utrzymywał się niemal na tym samym poziomie.  

Kupno własnej nieruchomości górowało nad opcją wynajmu. Najrzadziej wyszukiwano domu na wynajem. Skok zainteresowania mieszkaniami na wynajem w III kwartale związany jest zazwyczaj z rozpoczęciem roku akademickiego i napływem studentów do miast. 

We wszystkich pięciu sektorach ostatni kwartał roku odznaczył się najmniejszą aktywnością potencjalnych zainteresowanych. Oczywiście należy brać pod uwagę także aktualną sytuację – obecne mieszkania na wynajem w związku z wojną na Ukrainie wzbudzają bardzo duże zainteresowanie.

Poszukiwania w niedzielne wieczory

W tym przypadku wyniki są jednomyślne: użytkownicy najczęściej wyszukują ofert – czy to na sprzedaż, czy to na wynajem – w godzinach popołudniach oraz wieczornych (między 19 a 21).  To właśnie o tej porze większość osób kończy pracę lub zajęcia na uczelni, a wolny czas zostaje spożytkowany na poszukiwania. 

Jak aktywność klientów kształtuje się w przypadku dni tygodniu? Największe zainteresowanie ofertami, również we wszystkich sektorach, następuje w niedzielę. Koniec tygodnia, który kojarzony jest z dniem wolnym i momentem odpoczynku, daje przestrzeń na zagłębienie się w oferty. Podobnie wysoko plasuje się poniedziałek – wynika to z faktu, że użytkownicy spodziewają się napływu nowych ogłoszeń, a początek tygodnia, to też motywacja do zmian w życiu. Wraz z upływem dni tygodnia zapał do poszukiwań jednak maleje. 

Kuszące lato na balkonie

Każdy pośrednik czy deweloper wie, że odpowiednio zbudowane ogłoszenie to podstawa. Bazą ogłoszenia są prawidłowo wykonane zdjęcia nieruchomości oraz chwytliwy tytuł. Klienci “prześlizgują” się wzrokiem po ofercie, dlatego warto  zadbać o przejrzystą, atrakcyjną wizualnie treść, bez zbędnych dłużyzn. Ogłoszenie powinno być napisane przystępnym, poprawnym językiem, należy unikać zdrobnień oraz ozdobników. Oferta nieruchomości nie jest dobrym miejscem, aby puścić wodze fantazji, koloryzować czy mijać się z prawdą. Ogłoszenie musi zawierać wszystkie potrzebne informacje, takie jak: szczegółowy opis nieruchomości i lokalizacji. Im więcej szczegółów, tym lepiej.

Warto zastanowić się, kto może być potencjalnym adresatem ogłoszenia. Dzięki temu łatwiej uwypuklić informacje, które okażą się magnesem dla kupujących, unika się również odbioru oferty, jako przykład “kopiuj-wklej”. Jeżeli uznamy, że nieruchomość wzbudzi zainteresowanie rodzin z dziećmi, należy wtedy tworzyć wokół tego narrację, podkreślając obecność przedszkoli i szkół w pobliżu, placów zabaw lub windy. Za to dobre skomunikowanie z centrum lub bliskość uniwersytetów, przykuje uwagę studentów. Wystarczy uzmysłowić sobie, że to, co dla jednych może wydawać się odstręczające, dla innych będzie się jawić jako atut – na przykład lokalizacja nieruchomości na obrzeżach miasta. 

Sezonowe poszukiwania

W analizie Otodom wyłania się jeszcze jedno zjawisko – sezonowość potrzeb. Obecność klimatyzacji w mieszkaniu jest najbardziej doceniane w okresie wakacyjnym: w lipcu i w sierpniu. I właśnie tę cechę należy uwypuklić, podczas konstruowania ogłoszenia w czasie letnim. Choć o klimatyzacji Polacy przypominają sobie wtedy, gdy temperatury zaczynają już doskwierać, więc w tym przypadku sprawdza się powiedzenie, że mądry Polak po szkodzie.

Podobnie kształtuje się sytuacja z tarasem, balkonem oraz ogródkiem – zainteresowanie rośnie pod koniec wakacji i wczesną jesienią, gdy jeszcze pragniemy kontaktu z naturą, a na horyzoncie pojawia się widmo nadchodzącej zimy. Co więcej, potrzeba przebywania w otoczeniu zieleni zintensyfikowała się w Polakach w trakcie trwania pandemii, o czym szerzej pisaliśmy w raporcie Szczęśliwy Dom. Badanie dobrostanu Polaków.

Podsumowując: aby trafić do klientów, należy obserwować ich przyzwyczajenia i zmieniające się potrzeby, ale i zwizualizować sobie ich plan dnia.

Back to top button