Marketing online dla deweloperów (CZ. 4): Social Media jako sposób dotarcia do poszukujących nieruchomości

Znalezienie odpowiedniego kanału komunikowania się z klientem to połowa sukcesu. W jaki sposób prowadzić media społecznościowe, aby skutecznie docierać do odbiorców? Jakie narzędzia i zabiegi mogą pomóc w sprzedaży nieruchomości i jednocześnie zwiększaniu zaufania klientów? Dlaczego warto wykorzystywać media społecznościowe w branży nieruchomości? Czyli krótko o potencjale social mediów w strategii marketingowej deweloperów.

Z artykułu dowiesz się:

  • Dlaczego komunikacja w mediach społecznościowych jest tak ważna dla branży nieruchomości?
  • W jaki sposób social media wspierają sprzedaż mieszkań i domów?
  • Który kanał wybrać do promocji inwestycji deweloperskich?

Social media stały się nieodzowną częścią życia większości z nas. Według raportu Hootsuite “Digital 2020” na świecie jest ponad 4 miliardy aktywnych użytkowników mediów społecznościowych, a każdego dnia przybywa ich przeszło milion. Wydłuża się także czas spędzany na platformach społecznościowych. W ostatnim kwartale 2020 roku wynosił on już 2.5 godziny dziennie! Szacuje się także, że 50% polskiego społeczeństwa jest aktywna w social mediach. Czemu więc nie wykorzystać ich możliwości i zasięgu do prowadzenia skutecznego marketingu dewelopera?

Social media w marketingu online, czyli komunikacja dwustronna

Media społecznościowe to narzędzie o olbrzymich możliwościach oddziaływania dla każdej firmy, również w branży nieruchomości. Od innych mediów odróżniają się komunikacją dwustronną. Za pośrednictwem udostępnianych treści możesz w prosty sposób docierać do nowych odbiorców, ale także budować lojalność i umacniać więzi z obecnymi klientami. Ich zdecydowaną zaletą jest szybkość i efektywność przepływu informacji. Media społecznościowe mogą służyć także przekierowywaniu ruchu na stronę internetową konkretnej inwestycji lub na przykład na landing dedykowany konkretnej akcji promocyjnej. Regularna obecność w social mediach nie tylko ułatwi Ci dotarcie do docelowej grupy odbiorców, ale wręcz jest niezbędna, jeśli chcesz być blisko klienta.

W jaki sposób social media wspierają sprzedaż mieszkań i domów?

  • budowanie świadomości marki – wypromowanie marki dewelopera lub danej inwestycji – możesz to zrobić np. poprzez zaprezentowanie jej unikatowych cech, a także wszelkich osiągnięć i wyróżnień. Dostarczanie jakościowej i kompletnej informacji o oferowanych produktach, usługach, czy nawet samej firmie sprawia, że stajesz się w odczuciu klientów bardziej wiarygodny i dostępny.
  • komunikacja z klientem – zamieszczanie wartościowych treści, ale też obsługiwanie zapytań, pokazywanie postępów budowy czy informowanie o promocjach. Najprostszym sposobem na zwiększenie zaangażowania jest także inicjowanie dyskusji np. przez dodawanie postów, zwracających się bezpośrednio do odbiorców „Co sądzicie o projekcie klatek schodowych/zieleni?”.
  • zwiększanie sprzedaży – dzięki zamieszczaniu atrakcyjnych ofert mieszkań na fanpage’u bądź linków przekierowujących ruch na stronę zyskujesz szansę na dotarcie z ofertą do większej liczby potencjalnych klientów.
  • pozyskiwanie leadów – czyli zbieranie danych kontaktowych od zainteresowanych klientów, na przykład za pomocą formularza na FB.
  • tworzenie społeczności – utworzenie grupy danego osiedla będzie świetnym sposobem na wzmacnianie lokalnej społeczności. W takich grupach możesz organizować wiele wydarzeń dla mieszkańców takich jak festyny, targ sąsiedzki czy kino letnie. Dodatkowym atutem tego typu działań jest marketing szeptany, czyli przekaz ustny, który bezpośrednio dociera do potencjalnych klientów.
  • dzielenie się wiedzą – dzisiejsza rzeczywistość nie pozwala na organizowanie targów czy eventów branżowych stacjonarnie, lecz tego typu wydarzenia możesz zorganizować w sieci w postaci: live’ów, webinarów, spacerów online.

Zasięg i zaangażowanie to dwa główne sposoby na zmierzenie wyników działań w social mediach. Ten pierwszy to nic innego jak liczba unikalnych użytkowników wraz z danymi jakościowymi informujących o tym, kim są Twoi odbiorcy. Aby działać efektywnie, należy treść dostosowywać do danego kanału – poniżej omawiamy niektóre z nich.

Facebook w marketingu online dla deweloperów

W przypadku, gdy posiadasz zarówno fanpage, jak i grupę na Facebooku, zwróć uwagę na to, aby treści tam zamieszczane nie powielały się. Poza dodawaniem postów ważne są moderacja i komunikacja w obrębie grupy, które często wymagają dużo czasu i uwagi. Jeśli zależy Ci, żeby działania te przynosiły wymierne korzyści, dobrze jest zaplanować to, w jaki sposób chcesz zaangażować odbiorców. Systematyczne publikowanie nowych postów, różnorodność tematów i formatów prezentacji treści, odpowiadanie na pytania dotyczące inwestycji powinny przełożyć się na budowanie silnej sieci odbiorców.

Co zatem publikować?

  • oferty mieszkań – kto powiedział, że oferty sprzedażowe mogą być umieszczane tylko na stronach stricte do tego przeznaczonych. Nie bój się pokazać swoich ofert także na Facebooku, dzięki polubieniom i udostępnieniom trafią one do szerszego grona odbiorców. Ważne, żeby oferty miały zdjęcia i hasła, które przykują uwagę. Sprawdź, jak to zrobił Marvipol Development. 
  • informacje o inwestycjach i ich postępach – właśnie rozpocząłeś ciekawą inwestycję w nowej lokalizacji? Albo oddajesz do użytku już wybudowane lokale? Zrób zdjęcia, nakręć filmik i udostępnij go w sieci. Takie właśnie raporty z budowy zamieszcza na swoim profilu Echo Investment.
  • wydarzenia (targi, dni otwarte) – Facebook daje szereg możliwości, a jedną z nich jest stworzenia wydarzenia wraz z określeniem jego daty i miejsca. Kameralne spotkanie w reżimie sanitarnym może być możliwe, więc poinformuj o takiej opcji. Przykładowa informacja o takim wydarzeniu organizowanym przez Archicom
  • konkursy – mogą dotyczyć odpowiedzi na pytanie, np. „Jak wygląda mieszkanie Twoich marzeń?” lub stworzenia jakiegoś pomysłu, na przykład zaprojektowania wnętrza pokazowego.
  • informacje o sukcesach firmy – właśnie otrzymałeś jakąś nagrodę branżową, Twoja firma znalazła się na liście najlepszych w Polsce? Pochwal się tym na swoich kanałach, stanowi to świadectwo tego, że Twoja praca jest na najwyższym poziomie.
  • grupy – mogą one dotyczyć zarówno ogólnie tematyki związanej z branżą nieruchomości, ale również być stworzone dla osób poszukujących mieszkań czy też zrzeszać mieszkańców konkretnej inwestycji. W Otodom stworzyliśmy taką grupę, przestrzeń do wymieniania się doświadczeniami i poradami dla osób, które stoją przed decyzją o zakupie nieruchomości, ale również dla osób mających kupno za sobą. Zajrzyj na Kupno domu – co dzisiaj zrobilibyśmy inaczej?

Instagram – marketing internetowy

To najlepszy sposób komunikacji wizualnej. Za pomocą zdjęć i materiałów video jesteś w stanie pokazać odbiorcom naprawdę wiele, szczególnie w przypadku inwestycji deweloperskich. Dobrą praktyką jest, aby profil na IG był prowadzony nieco bardziej lifestylowo niż ten na Facebooku. Aby przekaz był skuteczny, zapamiętaj kilka dobrych praktyk:

  1. Zacznij od stworzenia bazy zdjęć, z której stworzysz spójne overview – czyli zarys publikowanych postów.
  2. Pamiętaj, żeby opisy były kontekstowo dopasowane do zdjęć.
  3. Starannie dobieraj hasztagi, pomogą Ci w tym różne narzędzia, np. IQ Hasztags.

InstaStory czy to dla Ciebie?

Na to pytanie odpowie statystyka. W czerwcu 2018 roku liczba dziennych użytkowników ig-stories wynosiła 400 milionów. Na początku 2019 roku ta liczba wzrosła o 25%. We wrześniu 2020 content efemeryczny oglądało już ponad 500 milionów użytkowników dziennie. InstaStory to zdjęcia lub krótkie filmy, które są widoczne tylko przez 24 godziny. Dzięki nim w prosty sposób możesz zbudować zaangażowanie. Instagram udostępnił Ci sporo narzędzi, takich jak: ankiety, quizy, FAQ, gify, odliczanie czy suwaki. Dodatkowo o jakość swojego contentu możesz zadbać dzięki prostym aplikacjom do przeróbki zdjęć i tworzeniu stories: Canva, Unfold, Snapseed.

Co publikować?

  • zdjęcia inwestycji – czyli wszystko to, czym chciałbyś się pochwalić, niezależnie od tego czy są to przestrzenie mieszkalne, publiczne, biurowe, czy może infrastruktura wokół nich. Zobacz, jak zrobił to Echo Investment.
  • inspiracje – tutaj właściwie może znaleźć się wszystko co jest związane z wykończeniem wnętrz. Dzięki hasztagom pod zdjęciami odbiorcy szukający konkretnych pomysłów trafią na Twoje projekty i propozycje.
  • zdjęcia z budowy – dzięki nim klienci widzą postępy w pracach.

LinkedIn – biznesowa odsłona marketingu online

Prowadzenie strony biznesowej na LinkedIn sprzyja budowaniu wizerunku eksperta, zarówno firmy, jak i jej pracowników na rynku nieruchomości. Prowadzenie działań na tym kanale wspiera także nawiązywanie relacji B2B. Znajdzie swoje zastosowanie szczególnie w komunikacji, gdy deweloper oferuje również przestrzenie biurowe czy komercyjne. Poza tym to świetne narzędzie do Employer Brandingu i social sellingu. 

Co publikować?

  • informacje o nowych inwestycjach przedstawione w biznesowy sposób – czyli treści skierowane do klienta B2B lub do prywatnego inwestora. Mogą one zawierać także zdjęcia dokumentujące rozpoczęcie budowy, jak u Cordia Group.
  • informacje o rozwoju firmy – czyli o szkoleniach, rozbudowie firmy, powstaniu nowych filii dewelopera czy agencji. Każdy wpis na ten temat pokaże Twój profesjonalizm i podkreśli rozwój firmy.
  • informacje o sukcesach – LinkedIn jest najlepszym miejscem do ukazania biznesowej strony Twojej działalności. Każdy sukces taki jak nagroda branżowa, odznaczenie czy wygrany konkurs warto pokazać. Zobacz, jak robi to Nickel Development.

YouTube w marketingu dla deweloperów

Zbuduj swój kanał w oparciu o filmy, które pokazują inwestycje Twojej firmy. Dzięki YouTube’owi możesz wręcz zaprosić odbiorców do środka.

Co publikować?

  • filmy omawiające inwestycje – czyli produkcje, gdzie opisuje się inwestycje na sprzedaż, pokazuje projekty mieszkań, opowiadaj i ich metrażach, układach i wnętrzach. Tego typu film stworzyło Echo Investment.
  • dziennik budowy – ujęcia z lotu ptaka i timelapse to techniki, które można wykorzystać w filmie pokazującym postępy w realizacji danej inwestycji. Dzięki video, które przedstawia budowę bloku mieszkalnego, jego przyszli lokatorzy mogą zobaczyć jak niewiele czasu zostało do ich wyprowadzki do wymarzonych czterech kątów. 
  • porady, wskazówki, Q&A – możesz poprosić w poście swoich odbiorców ze wszystkich mediów społecznościowych, aby zadawali pod nim wszelkie nurtujące ich pytania. Mogą one dotyczyć wszystkiego: od konkretnej inwestycji, poprzez tematy związane z wykończeniówką, a kończąc na sprawach formalnych. Taka podstawa będzie świetnym początkiem do stworzenia nawet cyklu filmów typu Q&A, który może się odbywać regularnie, np. raz w miesiącu.

Przy wyborze odpowiednich kanałów social media, pamiętaj o ich specyfice. Nie musisz od razu zakładać profili na wszystkich kanałach. Wystarczy, że wybierzesz te, które najlepiej dopasowane są do celów komunikacyjnych Twojej firmy i tym samym treści, które chcesz przekazać.

Back to top button