Zarządzanie nieruchomością – jakie są obowiązki zarządcy nieruchomości?

Zarządca nieruchomości to przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą z zakresu zarządzania nieruchomościami na zlecenie właściciela budynku. Podejmowane przez niego decyzje mają zasadniczy wpływ na komfort życia mieszkańców i efektywne gospodarowanie nieruchomością. Co wchodzi w skład jego obowiązków i co powinna zawierać umowa o zarządzanie nieruchomością?

Kto może zostać zarządcą nieruchomości?

Zarządca nieruchomości to osoba prowadząca działalność gospodarczą na zlecenie zleceniodawcy, która polega na zarządzaniu nieruchomością. Najczęściej w roli zleceniodawcy występuje właściciel nieruchomości lub wspólnota mieszkaniowa.

Zarządzanie nieruchomością obejmuje podejmowanie decyzji i dokonywanie czynności mających na celu zapewnienie racjonalnej gospodarki nieruchomością, co przejawia się w:

  • właściwej gospodarce ekonomiczno-finansowej nieruchomości;
  • bezpieczeństwie użytkowania i właściwej eksploatacji nieruchomości;
  • właściwej gospodarce energetycznej w rozumieniu przepisów prawa energetycznego;
  • bieżącym administrowaniu nieruchomością;
  • utrzymaniu nieruchomości w stanie niepogorszonym zgodnie z jej przeznaczeniem;
  • uzasadnionym inwestowaniu w nieruchomość.

Kwestie związane z wymogami, jakie musi spełnić kandydat na zarządcę nieruchomości reguluje ustawa o gospodarce nieruchomościami.

Umowa o zarządzanie nieruchomością

Zakres zarządzania nieruchomością określa umowa o zarządzaniu nieruchomością, zawarta z jej właścicielem, wspólnotą mieszkaniową albo inną osobą lub podmiotem, której przysługuje prawo do nieruchomości. Treść umowy powinna obejmować numer licencji zarządcy (jeśli posiada), jego oświadczenie o posiadaniu wymaganych uprawnień zawodowych oraz informację o objęciu ubezpieczeniem od odpowiedzialności cywilnej. Umowa o zarządzanie nieruchomością  wymaga formy pisemnej lub elektronicznej, w przeciwnym wypadku jest ona nieważna. W dokumencie należy także wskazać szczegółowy zakres obowiązków, za które zarządca nieruchomości będzie odpowiedzialny.

Wypowiedzenie umowy o zarządzanie nieruchomością

Rozwiązanie umowy o zarządzanie nieruchomością jest możliwe w każdym czasie za porozumieniem stron, a w sytuacji braku porozumienia za wypowiedzeniem. Okres wypowiedzenia powinien zostać określony w treści umowy. Jeżeli zarządca nieruchomości nie dopełnił wskazanych w umowie obowiązków, druga strona ma prawo wypowiedzieć umowę o zarządzanie nieruchomością ze skutkiem natychmiastowym. Np. może to nastąpić, jeśli zarządca nieruchomości nie dostarczył kopii dokumentu ubezpieczenia. Powyższa zasada ma zastosowanie dopiero, gdy mimo pisemnego wezwania zarządca nie przedłożył kopii dokumentu w ciągu 7 dni od dnia otrzymania tego wezwania.

Odpowiedzialność cywilna zarządcy nieruchomości

Zarządca nieruchomości podlega obowiązkowemu ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone w związku z zarządzaniem nieruchomością. Jeżeli zarządca nieruchomości wykonuje czynności przy pomocy innych osób, które działają pod jego nadzorem, podlega on również ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone ich działaniem.

Kopia dokumentu ubezpieczenia, aktualnego na dzień zawarcia umowy o zarządzanie nieruchomością stanowi załącznik do umowy. Zarządca nieruchomości niezwłocznie informuje stronę umowy o zarządzanie nieruchomością o wszelkich zmianach danych zawartych w dokumencie ubezpieczenia. Obowiązek informacji i przekazania kopii dokumentu właścicielowi nieruchomości dotyczy również sytuacji, gdy zarządca zawiera nową umowę ubezpieczenia.

Obowiązki zarządcy nieruchomości

Do podstawowych obowiązków zarządcy nieruchomości należy podejmowanie decyzji o charakterze strategicznym oraz inwestycyjnym, które dotyczą zarządzanego obiektu. Jego rola obejmuje sporządzanie planów finansowych i marketingowych, zatwierdzanie wysokości stawek czynszowych oraz rozporządzanie budżetem.

Również ważnym zadaniem zarządcy nieruchomości jest reprezentowanie właścicieli na zewnątrz, zawieranie umów z dostawcami usług świadczonych na rzecz obiektu, a także rozliczanie najemców i kosztów eksploatacyjnych. Oprócz aspektów ekonomicznych gospodarowania nieruchomością, zarządzający musi dbać o stan techniczny budynku. Oznacza to, między innymi, prowadzenie książki obiektu budowlanego, przegląd procedur oraz zapewnienie niezbędnych prac remontowych i modernizacyjnych.

Podsumowanie

Wspomniane zadania to tylko niektóre czynności, za które odpowiada zarządca nieruchomości, ponieważ w rzeczywistości jest ich o wiele więcej. Ze względu na szeroki zakres obowiązków, zarządzaniem budynkiem powinien zajmować się profesjonalista. Pomimo zniesienia wymogu posiadania licencji przez zarządcę, warto zaangażować do tej roli licencjonowanego zarządcę nieruchomości. W celu można skorzystać z rejestru zarządców nieruchomości prowadzony przez Polską Federację Rynku Nieruchomości.

Czytaj więcej:

Back to top button