Jak nowelizacja ustawy deweloperskiej wpłynie na rynek mieszkaniowy? Wyjaśniamy!

24 kwietnia 2025 r. Sejm uchwalił nowelizację tzw. ustawy deweloperskiej, czyli ustawy o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego, w tym przepisy dotyczące Deweloperskiego Funduszu Gwarancyjnego oraz ochrony konkurencji i konsumentów. Nowe przepisy to krok w stronę większej przejrzystości i solidniejszego zabezpieczenia kupujących. To pierwsza tego rodzaju zmiana od lat. Nic dziwnego, że niesie ze sobą rewolucję w sposobie prezentowania ofert przez deweloperów oraz budowania relacji z klientami. Jak więc nowelizacja ustawy deweloperskiej wpłynie na kupujących? Bierzemy temat pod lupę i wyjaśniamy!

Dlaczego w ogóle pojawiła się potrzeba nowelizacji ustawy deweloperskiej?

Obowiązujące od lat regulacje dotyczące rynku nieruchomości nierzadko odbiegały od oczekiwań zarówno kupujących, jak i organizacji konsumenckich. Brak przejrzystych mechanizmów kontroli cen, problemy z odzyskiwaniem wpłaconych środków w przypadku niewypłacalności dewelopera oraz niewystarczające zabezpieczenia umowy rezerwacyjnej wpływały negatywnie na rynek mieszkaniowy. Tracili na tym nie tylko kupujący.

Nowelizacja ustawy ma na celu rozwiązanie tych bolączek. Jak wskazywał poseł Kamil Wnuk w czasie sejmowych debat: „Chcemy stworzyć regulacje, które zagwarantują rzetelne i aktualne informacje dla obywateli zainteresowanych zakupem lokali mieszkalnych”. Jak zatem wygląda nowelizacja i jakie zmiany wprowadza?

Nowelizacja ustawy deweloperskiej: kluczowe zmiany

Sejm 24 kwietnia 2025 roku przyjął nowelizację tzw. ustawy deweloperskiej. Są to ustawa o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego oraz ustawa o Deweloperskim Funduszu Gwarancyjnym, a także przepisy z zakresu ochrony konkurencji i konsumentów. Nowelizacja wprowadza rozwiązania, które mają pomagać kupującym zdobyć przejrzyste i rzetelne informacje o inwestycjach. Zmiany te wpisują się w szerszy trend podnoszenia standardów informacyjnych na rynku nieruchomości. A co ważniejsze, stanowią również istotny krok w kierunku budowania zaufania na rynku nieruchomości.

Jakie są kluczowe zmiany, które wprowadza nowelizacja ustawy deweloperskiej?

1. Obowiązkowe strony internetowe z cenami

Deweloperzy będą zobowiązani do prowadzenia stron internetowych, na których klient znajdzie dokładne informacje takie jak:
– cena za m² mieszkania i pomieszczeń dodatkowych,
– możliwe promocje,
– historia zmian cen w czasie sprzedaży.

Ważne jest to, że zgodnie z nowymi przepisami, w przypadku różnic między ceną podaną online, a tą oferowaną w biurze sprzedaży, klient ma prawo zakupu na korzystniejszych warunkach.

Chcesz wiedzieć więcej? Odsłuchaj najnowszy odcinek „Po prostu o nieruchomościach” w którym Katarzyna Kuniewicz wyjaśnia co się zmieni!

2. Kary za brak transparentności

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) będzie mógł ponadto nakładać wysokie kary na deweloperów, którzy nie przestrzegają nowych wymogów. Wysokie, to znaczy sięgające nawet 4% rocznego obrotu firmy.

3. Krótszy czas wdrożenia

Przepisy wejdą w życie już miesiąc po ich ogłoszeniu. To może być dużym wyzwaniem dla małych i średnich firm, które muszą szybko dostosować swoje strony internetowe do nowych standardów.

4. Deweloperski Fundusz Gwarancyjny (DFG)

Mechanizm ten ma chronić środki klientów, które trafiają na rachunki powiernicze. W razie upadku firmy deweloperskiej pieniądze wpłacone przez kupujących będą w pełni zabezpieczone.

Szczególne wyzwania dla małych i średnich firm

Nowelizacja może być wyzwaniem dla mniejszych deweloperów, dla których dotychczas kanały internetowe nie były kluczowym narzędziem pracy. Ponadto, krótki czas na wdrożenie zmian będzie stanowił dodatkowe utrudnienie.

Dla tego segmentu rynku kluczowe będzie nie tylko spełnienie nowych wymogów technicznych, ale również kompleksowa edukacja w zakresie efektywnego prowadzenia stron internetowych. Duże firmy, które już teraz wprowadziły nowoczesne rozwiązania w zakresie ujawniania cen i prezentacji ofert, będą miały łatwiejsze zadanie.

Czego oczekują kupujący? Must have na stronie internetowej dewelopera

Badania Otodom pokazują jednoznacznie: przejrzystość jest kluczem. 47% potencjalnych klientów oczekuje jasnej informacji o cenie. I to bez konieczności kontaktu telefonicznego z biurem sprzedaży. Dlatego od lat współpracujemy z deweloperami na rzecz dobrych praktyk deweloperskich i edukacji branży. Efektem tych działań są m.in. e-booki zawierające praktyczne wskazówki oraz dane na temat preferencji kupujących.

Co wiemy dzięki naszym działaniom? Między innymi to, jak powinna wyglądać komunikacja między deweloperem i kupującym. A także jakich informacji poszukują w ofertach czy na stronach internetowych.

Strona internetowa dewelopera – badania Otodom

Strona internetowa może spełniać różne role – od budowania wizerunku, poprzez edukowanie, aż po działania marketingowe i informacyjne. Kluczowy jest prosty i funkcjonalny interfejs oraz wygodny UX. To one pomagają zyskać zaufanie użytkowników i tworzą pozytywny obraz firmy jako przejrzystego partnera.  

Jak oceniane są strony internetowe deweloperów i jakie są ważne dla kupujących?

Z badań przeprowadzonych na zlecenie Otodom wynika, że jednym z najważniejszych kryteriów dla potencjalnych klientów jest cena mieszkania. Na to wskazało 47% respondentów. Kolejne miejsce zajęła lista dostępnych lokali, która przyciągnęła 31% głosów. Uzupełniając podium, ważnym aspektem okazała się lokalizacja inwestycji z wynikiem 11%. Lokalizacja może być kluczowa zarówno z perspektywy prestiżu (np. apartamenty z widokiem na morze), jak i praktyczności (np. dobry dojazd do centrum czy bliskość terenów zielonych).

Z naszych danych wynika też, że deweloperzy mogą jeszcze wiele zrobić, aby sprostać oczekiwaniom kupujących. Przykładem niech będzie wspomniana informacja o cenie. Z badania, które przeprowadziliśmy na 900 stronach internetowych deweloperów wynika, że informacje o cenach często są pomijane. Na zaledwie co trzeciej zweryfikowanej stronie znalazła się taka informacja.

nowelizacja ustawy deweloperskiej - wizerunek dewelopera

Więcej danych znajdziesz w e-booku Wizerunek branży deweloperskiej i komunikacja marketingowa

Dostosowanie stron internetowych do nowych wymogów może pomóc deweloperom nie tylko spełnić przepisy, ale również zyskać zaufanie klientów. Interaktywne funkcje, takie jak symulator kredytowy, mapa inwestycji czy wirtualne spacery po mieszkaniach, mogą zwiększyć atrakcyjność oferty i przyciągnąć klientów w dobie cyfrowej.

Podsumowanie: nowelizacja ustawy deweloperskiej

Nowelizacja ustawy deweloperskiej to ważny krok w kierunku modernizacji rynku nieruchomości. Choć regulacje stawiają wymagania, na ich implementacji skorzystają wszyscy. Klienci, bo otrzymają bardziej transparentne oferty, oraz deweloperzy, bo zyskają narzędzia do skutecznej komunikacji z rynkiem. Na koniec warto bowiem pamiętać, że transparentność to podstawa dla partnerskich relacji między kupującymi a profesjonalistami w branży.

Marta Buzalska

Specjalistka Otodom


Marta Buzalska

Inne w temacie:

Zobacz także:

Back to top button