Dobry pośrednik nieruchomości czyli jaki? Sprawdziliśmy to! Oto wyniki badania Otodom i IQS

Czy wiesz, co Polacy sądzą o agentach nieruchomości?
I jak ich wizerunek zmienił się przez lata?
A także jakie cechy wyróżniają tych najlepszych w branży?
Zbadaliśmy to! Wnioski? Polacy coraz bardziej doceniają agentów, ale mogłoby być jeszcze lepiej.

Otodom wraz z agencją badawczą IQS przeprowadził badanie wizerunku pośredników nieruchomości. Jego wyniki napawają optymizmem: wizerunek pośrednika w Polsce przez ostatnich kilka lat poprawił się – już 45% osób ma pozytywny obraz przedstawicieli tej branży, choć nadal istnieje szerokie pole do poprawy wizerunku agenta. Warto wspomnieć, że według danych zebranych przez Otodom w 2017 roku, pozytywny obraz brokera miało jedynie 24% osób. To oznacza, że nasza współpraca z biurami nieruchomości, by „odczarować” zawód agenta, przynosi widoczny skutek, a Polacy coraz bardziej doceniają jego pracę. Wynika to m.in. z faktu, że na przestrzeni lat jakość usług biur znacznie się poprawiła – mamy nadzieję, że z naszą pomocą ten trend się utrzyma.

Zmniejszył się także odsetek osób, które mają negatywną opinię o pośrednikach. W najnowszych badaniach nieprzychylnych agentom było jedynie 15% osób – 4 lata wcześniej było to ponad dwa razy więcej, bo aż 36%! 

Idealny agent – jaki jest

Przeprowadzone przez Otodom i IQS badanie dotyczyło nie tylko ogólnej opinii o zawodzie pośrednika nieruchomości, ale też poszukiwanych u niego cech. Według ankietowanych, najważniejsze w zawodzie pośrednika są cechy takie jak: zaangażowanie, profesjonalizm oraz szeroka wiedza dotycząca nieruchomości. Ponadto dla aż 91% respondentów istotne jest, by agent dał im czas i przestrzeń na podjęcie decyzji bez wywierania presji, a 86% osób podkreśla, że agent powinien weryfikować status prawny nieruchomości.

Dobry agent pomaga też w załatwianiu formalności związanych z kredytowaniem nieruchomości – tak uważa trzech na czterech respondentów (75% w 2001 r. vs. 26% w 2017 r.) Nic dziwnego – kwestie formalne, związane z dużymi sumami pieniędzy, mogą wywoływać stres i wiele emocji. W takich chwilach oczekiwanie wsparcia u profesjonalisty jest naturalne. Decydując się na usługi agenta nieruchomości masz prawo oczekiwać profesjonalnej obsługi, wykraczającej poza zwykłą prezentację nieruchomości. Dlatego w rozmowach z agentami, ustal co otrzymasz w ramach opłaty. 

Bezpośredni kontakt pomaga polubić agentów

Co trzeci Polak deklaruje, że skorzystał z usług agenta nieruchomości. Na jakie zalety wskazywali ci, którzy znaleźli lub sprzedali nieruchomość dzięki pośrednikowi? Przede wszystkim na sprawne załatwienie sprawy, profesjonalizm, pomoc na wielu etapach oraz oszczędność czasu. Sympatyczni agenci, wzbudzający zaufanie, którzy wykazują się zaangażowaniem  i wysoką kulturą osobistą. Aż 55% osób, które miały styczność z pośrednikami, uważa, że dbają oni o interes klienta, natomiast 51%, że mają szeroką wiedzę niezbędną na rynku nieruchomości. 

W dodatku osoby, które mają doświadczenie współpracy z agentami wyżej oceniają bezpieczeństwo transakcji oraz pomoc w załatwianiu formalności. Niemal co druga osoba współpracująca z agentami nie potrafiła przywołać żadnego negatywnego doświadczenia. Jeśli już narzekano, to najczęściej na wysokość prowizji. Co dziesiąta osoba doświadczyła nachalności, presji ze strony agenta – to obszar, na który agenci powinni szczególnie uważać.

Narzędzia online – czy wiesz czego oczekiwać?

Z przeprowadzonych wraz z IQS badań wynika także, że większość klientów zna i kojarzy nowoczesne, wirtualne narzędzia, które ułatwiają załatwianie formalności czy obejrzenie danej nieruchomości online. Część z nich oczekuje, że profesjonalny agent nieruchomości będzie posiadał je w swojej ofercie. Aż 73% osób uważa, że powinien on sięgać po nowe technologie, aby jak najlepiej dopasować się do potrzeb klienta. Najbardziej pożądane narzędzie to wirtualny spacer 3D – aż 61% osób liczy, że ich agent zaproponuje im takie rozwiązanie. Z kolei 59% respondentów docenia opcję skorzystania z Certyfikatu Najemcy, zwiększającego bezpieczeństwo przy wynajmie. 

Finanse: co w ramach prowizji?

Za największą barierę przed skorzystaniem z usług pośrednika wskazano aspekt finansowy – to opinia 6% respondentów. Agenci powinni w przejrzysty i transparentny sposób uargumentować cenę swoich usług oraz wskazać na konkretne korzyści, jakie z nich płyną – oszczędność czasu, bezpieczeństwo transakcji itp., ale też wskazać konkretny zakres usług. Kluczowe jest, by wiedzieć, że wysokość prowizji jest uzasadniona i adekwatna do jakości usług. 

By wskazać najlepsze agencje w branży oraz promować dobre praktyki, po raz kolejny inicjujemy konkurs Lider Nieruchomości 2021. To inicjatywa, która już od kilku lat ma odpowiadać na pytanie: kim są liderzy w branży i gdzie szukać agentów nieruchomości, którzy stawiają na najwyższą jakość. Otodom wyłania ich w kilkuetapowym konkursie, sprawdzającym poziom obsługi i osiągnięcia uczestników. Dzięki temu każdy chcący sprzedać lub kupić nieruchomość wie, kto jest najlepszy w jego okolicy. Chcesz to sprawdzić? Poznaj laureatów edycji 2020 i współpracuj z najlepszymi.

W nadchodzącej odsłonie konkursu po raz kolejny wyłonimy najlepszych w branży oraz wskażemy dobre praktyki, dzięki czemu osoby poszukujące wymarzonego domu czy mieszkania lub chcące sprawnie sprzedać nieruchomość, będą wiedziały kto może im pomóc i czego oczekiwać od swojego agenta.

Back to top button