Według firmy doradczej JLL|REAS, w drugim kwartale 2019 roku deweloperzy działający w sześciu największych miastach Polski sprzedali 15 100 mieszkań, czyli o 8 proc. mniej niż przed kwartałem. Był to jednocześnie najsłabszy wynik od 1,5 roku. Szybki wzrost cen w ciągu 2018 r. zniechęcił wielu potencjalnych nabywców do kupna mieszkania. Nic nie wskazuje jednak na to, żeby ceny miały się choćby zatrzymać – deweloperzy wciąż je podnoszą, aby skompensować sobie wydatki poniesione na wciąż drożejące działki pod zabudowę. Według JLL|REAS ceny lokali mieszkalnych w Warszawie, Trójmieście i Krakowie w zeszłym roku wzrosły aż o 11 proc. i przekroczyły historyczne poziomy z końca 2007 roku, a w Łodzi powoli się do niego zbliżają. 

Wszystko wskazuje na to, że będzie realizował się najkorzystniejszy dla rynku scenariusz spowolnienia – stopniowe zmniejszanie się popytu wraz z odpowiednią redukcją podaży. O ile nie dojdzie do skokowego spadku któregoś z tych wskaźników, a zwłaszcza popytu. W wielu rejonach inwestorzy kupujący mieszkania z myślą o wynajmie krótkoterminowym wciąż odpowiadają za 30-35 proc. wszystkich transakcji. Branża hotelowa – przegrywając konkurencję z prywatnymi mieszkaniami – lobbuje ostro za wprowadzeniem ustawowych ograniczeń dla tego rodzaju działalności (jak stało się m.in. w stolicy Niemiec). Gdyby do tego doszło, z rynku w krótkim czasie zniknęłaby duża grupa nabywców, pojawiłoby się także wiele lokali sprzedawanych przez osoby próbujące szybko wyjść z takiej inwestycji. Mogłoby to  mieć poważne reperkusje dla całości rynku. 

Czy taki scenariusz może się spełnić? Ile czasu potrwa spowolnienie? Jakich mieszkań będą w najbliższych latach poszukiwać nabywcy? Na te – i wiele innych pytań odpowiedzi poszukają uczestnicy 13 edycji konferencji „Polski Rynek Mieszkaniowy”, którą firma Nowy Adres S.A. organizuje już 21 i 22 października w warszawskim hotelu Hilton. W tym największym i najbardziej prestiżowym spotkaniu polskiej mieszkaniówki co roku bierze udział blisko 500 największych i najbardziej doświadczonych graczy na polskim rynku: deweloperów, przedstawicieli banków hipotecznych, generalnych wykonawców, pośredników, architektów, producentów materiałów budowlanych, analityków i in.  Przygotowywany przez rynkowych praktyków program nie tylko identyfikuje najbardziej aktualne i najważniejsze problemy naszej branży mieszkaniowej, ale stara się również podsuwać ich konkretne rozwiązania. Jak zwykle w przypadku konferencji Nowego Adresu, będzie można rozszerzyć swój udział w wydarzeniu, umawiając się na spotkania z innymi uczestnikami za pomocą unikalnej platformy Match Maker. Rozwiązanie to pozwala na nawiązanie nowych kontaktów biznesowych, co niekiedy bywa korzyścią równorzędną do wiedzy zdobytej na konferencji.

 

SPRAWDŹ PROGRAM KONFERENCJI