Już teraz odczuwalna jest ograniczona podaż gruntów w dużych miastach, a mieszkańcy wielu dzielnic borykają się z problemem braku miejsc postojowych. Podjęcie decyzji o najmie lub zakupie garażu ułatwiają również zmienne warunki pogodowe panujące w naszym kraju oraz względy bezpieczeństwa. Z roku na rok ta sytuacja nie będzie ulegać poprawie, gdyż liczba przybywających mieszkań nie jest proporcjonalna do liczby nowych garaży. Deweloperzy z reguły przewidują jedno miejsce postojowe na poszczególne mieszkanie, w przypadku dużych inwestycji ich liczba jest jeszcze mniejsza.

Sprawdź ogłoszenia garaży na sprzedaż >>>

To tylko niektóre z argumentów przemawiających za inwestycjami w garaże, paradoksalnie korzyści z posiadania tego typu nieruchomości mogą nawet przewyższać te płynące z zakupu nieruchomości mieszkaniowej. Przypatrzmy się wynajmowi garaży i mieszkań. Po pierwsze w porównaniu do mieszkań – inwestycje w garaże nie wymagają dużego nakładu kapitału. Na podstawie cen ofertowych garaży zlokalizowanych w czterech największych (pod względem liczby ludności) miastach w Polsce i umieszczonych w serwisie otoDom.pl, można zauważyć, że ceny garażu zaczynają się już od 500 zł/mkw. (Wrocław). Chcąc jednak mieć zagwarantowane przychody z wynajmu należy zakupić garaż w lokalizacji, gdzie jest o niego najtrudniej, a liczba mieszkańców pozostaje największa. Głównym czynnikiem decydującym o wyborze garażu jest lokalizacja – oczywiście najlepiej jak najbliżej miejsca zamieszkania. Dlatego też najdroższe z nich nie zawsze zlokalizowane są centrum miasta, czasami taką lokalizacją są okolice, gdzie nie zaplanowano budowy garaży (np. starsze budownictwo). Przykładem może być tu Warszawa, gdzie najdroższe garaże znajdują się na Mokotowie. Ich przeciętna cena sięga nawet ponad 4 tys. zł.

                                  Rynek sprzedaży garaży w największych polskich miastach, kwiecień 2014

Badając przekrój dostępnych w ofercie garaży najczęściej występują te o powierzchni od 14 do 17 mkw. i z reguły są to podziemne miejsca postojowe w budynkach wielorodzinnych. W ofercie niewiele jest miejsc dwustanowiskowych, jednak ze względu na wielkość posiadają one najniższą cenę jednostkową. Pod względem ilości oferowanych na sprzedaż garaży, najmniejsza podaż tego typu nieruchomości występuje w Warszawie, co jednocześnie świadczy o największym popycie.

Kolejną zaletą inwestycji w garaże są ponoszone koszty, które kończą się praktycznie na kosztach zakupu. Garaże w większości przypadków nie wiążą z potrzebą ponoszenia nakładów na remonty. W przeciwieństwie do wynajmu mieszkań, nie wymagają również zakupu wyposażenia oraz przyłączenia wszystkich mediów. Przechodząc już do samego wynajmu, nie jest tu też tak istotny dobór odpowiednich najemców oraz stały kontakt z nimi. Z reguły wynajem tego typu nieruchomości charakteryzuje się większą stabilnością oraz dłuższym okresem trwania umowy. Rozważając zakup garażu ważny okres zwrotu tej inwestycji. Przyrównując koszt zakupu i koszt wynajmu, wynosi on z reguły od 6 do 8 lat.

Popatrzmy teraz na możliwe przychody. Bez wątpienia największe z nich można uzyskać w Warszawie, gdzie najtrudniej o miejsce postojowe. Cena garażu sięga tutaj nawet 500 zł/m-c. Niewiele mniej można uzyskać we Wrocławiu, bo aż 480 zł/m-c. W każdym z czterech analizowanych miast najwięcej garaży oferowanych było w cenach powyżej 250 zł/m-c. Najmniejszy rynek wynajmu garaży znajduje się w Krakowie, jednak jego pozycja zmienia się z dnia na dzień, ze względu na ilość i szybkość transakcji zawieranych w tej lokalizacji. Z tego powodu oferowane tu garaże charakteryzują się najmniejszym zróżnicowaniem powierzchniowym.

Rynek wynajmu garaży w największych polskich miastach, kwiecień 2014

Przymierzając się do zakupu garażu należy zwrócić uwagę na jego rodzaj. Wyróżniamy garaże wbudowane w bryłę budynku oraz garaże będącymi oddzielnymi budynkami wolnostojącym (połączone trwale z gruntem i dla których niezbędne jest pozwolenie na budowę). Z kolei właściciele nieruchomości lokalowych mogą wykupić sobie miejsce postojowe we wspólnym garażu podziemnym. Istnieje również opcja garażu blaszanego lub zdaszonej wiaty garażowej. W zależności od rodzaju garażu różne są także przypisane do niego prawa, a od tego uzależniony jest podatek od nieruchomości.

Zobacz garaże do wynajęcia >>>

W minionych dniach podniesiony został temat ujednolicenia podatku dla garaży. Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji chce, aby wszyscy posiadacze garaży, bez względu czy są one budynkach wolnostojących czy przynależą do bryły budynku jednorodzinnego lub jest nim miejsce postojowe mają płacić jedną stawkę podatkową. W niektórych przypadkach jest to nawet dziesięciokrotny wzrost opłaty. Dotychczas garaże lub miejsca postojowe (jeśli nie posiadały oddzielnej KW) znajdujące się wewnątrz budynku objęte były taka samą stawką jak nieruchomości mieszkaniowe (0,74 zł/mkw.). Jeśli zmiany zostaną wprowadzone, każdy garaż będzie traktowany jako odrębny lokal, dla którego będzie obowiązywał podatek wynoszący 7,73 zł/mkw.

Według Agaty Polińskiej z serwisu otoDom.pl, patrząc na garaże ze strony inwestora są one często nie docenionym źródłem dochodu. Jeśli tylko zlokalizowane są w atrakcyjnym dla klientów miejscu, mogą one przynosić miesięczny przychód podobny do wynajmu pokoju jednoosobowego przy czym wymagają mniejszego zaangażowania nakładów pracy i czasu. Są one również idealnym rozwiązaniem dla początkujących na rynku nieruchomości, nie posiadających dużego kapitału.