Na czym polega magia sprzedaży mieszkań online?

Cyfrowa Rewolucja to seria podcastów o tym, jak budować wartość w oparciu o technologiczne innowacje prowadzona przez Bartosza Dobrowolskiego, założyciela Proptech Foundation. Gościem rozmowy Na czym polega magia sprzedaży mieszkań online? był Marcin Kawecki, który na co dzień zarządza pionem rynku pierwotnego Otodom. Jakie tematy zostały poruszone podczas spotkania poświęconego branży mieszkaniowej i czego dowiesz się z podcastu?

  • Jak działają platformy prezentujące ogłoszenia deweloperów?
  • Co właściwie oznacza emocjonalny rollercoaster w procesie poszukiwania nieruchomości i jak można nim zarządzać?
  • W jaki sposób deweloperzy mogą zaoszczędzić klientom zbędnego wysiłku i jak ważny jest element wiarygodności?
  • Czego serwisy nieruchomości mogą nauczyć się od branży e-commerce?

Rynek mieszkaniowy nie może narzekać na brak dynamiki – mimo towarzyszącej dookoła niepewności, nieustannie się rozwija. Rośnie świadomość atutów, jakie kryją w sobie przestrzenie typu marketplace, co przekłada się także na wzrost zaufania klientów do różnego rodzaju rozwiązań i narzędzi online. Zakup odzieży, RTV/AGD czy nawet usług często finalizuje się w Internecie. Tam też rozpoczyna się proces poszukiwania dóbr trwałych takich jak samochody czy nieruchomości. Jak więc wygląda sprzedaż nieruchomości przez platformy internetowe? 

Sprzedaż mieszkań w kanale cyfrowym

W czasie ograniczonych możliwości bezpośredniego kontaktu możliwość wyszukiwania i porównywania mieszkań przez przeglądarkę zyskała ogromne znaczenie. Obecnie nie istnieje żadna alternatywa do wstępnej selekcji i dalszego przeglądania ogłoszeń niż serwisy nieruchomości. Poszukujący chcą mieć pełen obraz oferty rynkowej, szukają potwierdzenia i weryfikują swoje wyobrażenia o wymarzonym mieszkaniu. Wiąże się z tym także możliwość wyboru – im większe spektrum, tym większa pewność użytkowników, że nic ich nie ominie. Nie bez znaczenia jest tu efekt społeczny znany pod akronimem FOMO (ang. fear of missing out), oznaczający lęk przed pominięciem istotnej okazji. Na wstępnym etapie dodatkowo często obserwuje się migracje w obu kierunkach, między rynkiem wtórnym i pierwotnym. Pandemia tego nie zmieniła, jedynie umocniła, a Internet i serwisy adresują wszystkie te elementy, przez co stały się wiodącym kanałem poszukiwań nieruchomości. 

Dane jako fundament sukcesu

Skąd przyszedł, jak długo z nami zostanie, co go zainteresuje, czyli w skrócie, jak i czego szukają planujący zakup mieszkania. Śledzenie aktywności użytkowników w rozkładzie tygodniowym lub godzinowym ma bezsprzeczną wartość w zarządzaniu komunikacją i obsługą klienta. Początek pandemii pokazał również, jak duża była potrzeba dostępu do świeżego powietrza i własnego kawałka zieleni, co znalazło odzwierciedlenie w ogromnym zainteresowaniu domami. Teraz różnica wyszukiwań między mieszkaniami i domami wraca już do normalności, ale te informacje dają bardzo ważny wgląd w potrzeby klientów.

Z danych ilościowych można nauczyć się wiele, jednak to tylko jedna strona medalu. To, co wymaga równie szczegółowej analizy to ścieżki zakupowe. W świecie omnichannel doświadczenie klientów nie ogranicza się wyłącznie do wirtualnego wymiaru. Poszukujący w końcu zamykają kiedyś przeglądarki i zestawiają swoje myśli, oczekiwania, wątpliwości z bliskimi, sąsiadami czy samymi pracownikami dewelopera. 

Wiarygodność oczami poszukujących 

Wejście na serwis to nie tylko poszukiwanie mieszkania, lecz również szukanie potwierdzenia, że dany deweloper jest godny zaufania. Raport Otodom na podstawie badań Kantar dowodzi, że aż 89% ankietowanych przed dokonaniem zakupu nieruchomości sprawdzało wiarygodność dewelopera. Co warte podkreślenia, podczas poszukiwań zdecydowana większość osób (ponad 80%) korzystała z serwisów nieruchomości, a za jego pośrednictwem zakup dokonało około 41% poszukujących. Bezpośrednie oddziaływanie portali to jedno, ponieważ jest też warstwa pośrednia – przejście na stronę dewelopera czy odwiedziny biura sprzedaży. I tutaj zasadnicze pytanie, skąd klient dowiedział się o deweloperze? Mnogość punktów styku, kanałów online i tych fizycznych… Serwisy dają możliwość dokonywania selekcji, oszczędności czasu i swobodnej migracji między rynkami. To miejsce, gdzie podaż ofert skorelowana jest z popytem. 

Lekcje dla branży nieruchomości 

W podcaście nie zabrakło również rozmowy o tym, czego mieszkaniówka może nauczyć się od e-commerce. Integracja kanałów i spójność doświadczeń, bezpieczeństwo transakcji i  wiarygodności oraz logistyka i dystrybucja – te 3 główne obszary zajmują specjalne miejsce w wyzwaniach towarzyszących branży deweloperskiej. O tym i o wielu innych ciekawych obserwacjach w rozmowie Na czym polega magia sprzedaży mieszkań online?. 

Żadne słowa pisane nie są w stanie zastąpić ciekawej dyskusji na tematy, które nabierają jeszcze większego znaczenia w czasach zarządzania danymi i postępującej cyfryzacji. Dlatego zachęcamy do wysłuchania krótkiej rozmowy w formie podcastu – o czasie i miejscu, które najbardziej Ci odpowiadają. 

Podcast znajdziesz na:

Apple Podcast: https://apple.co/3712ztC

Google Podcast: https://bit.ly/3dx7Ds9

Spreaker: https://bit.ly/309k75w

Spotify: https://spoti.fi/2XtYk6M

Zajrzyj również na naszego LinkedIn i śledź na bieżąco informacje z branży.

Back to top button