Marketing online dla deweloperów (cz. 7): Kampanie Google Ads – docieraj skutecznie do nowych klientów

Kampanie Google Ads, znane dawniej jako Google AdWords, to jedna z metod płatnego promowania marki dewelopera lub inwestycji deweloperskich. Na czym polega prowadzenie takich kampanii, kiedy warto się na nie decydować i w jaki sposób można je prowadzić? Na te i więcej pytań odpowiadamy w poniższym artykule.

Kampanie Google Ads dla dewelopera – od czego zacząć?

Google Ads to system reklamowy wspierający wzrost ruchu na stronie. Pozwala stworzyć serię reklam dopasowanych do indywidualnych celów marketingowych. Jednym z atutów jest fakt, że możesz na bieżąco kontrolować i optymalizować sumy przeznaczone na promocję. Google umożliwia szczegółowe pilnowanie wydatków w Moim Centrum Klienta, a także ciągłe monitorowanie wyników, jakie osiąga Twoja kampania.

Więcej o ruchu organicznym dowiesz się z poprzedniego artykułu w ramach cyklu „Marketing online dla deweloperów”, w którym omawiamy działania SEO dla witryn deweloperów.

Czy wiesz, że…

…pierwsze reklamy Google pojawiły się już 21 lat temu? Na początek nowego millenium Google zaproponowało drugą w swojej ofercie możliwość promocji. Co ciekawe, układ wizualny adsów w wyszukiwarce był dość podobny do dzisiejszego: choć o słabszej jakości, charakterystycznej dla „wczesnego” internetu.

Założenie konta w Google Ads jest bardzo proste. Potrzebujesz do tego adresu swojej witryny i maila firmowego. Następnie na stronie „Zarejestruj nowe konto Google Ads” wpisujesz adres swojej witryny – do niej będzie przypisane Twoje konto. Ostatni krok to zalogowanie do konta Google. Następnie system przekieruje Cię do konfiguracji pierwszej kampanii.

  • Dlaczego warto przeczytać tekst o SEO w nawiązaniu do ruchu organicznego i Google Ads? Te formy marketingu online mogą działać ze sobą w pewnej symbiozie. Podobnie jest w przypadku innych rodzajów internetowych form promocji. Zarówno w działaniach SEO, jak i Google Ads, używa się słów kluczowych, które pomagają w wypromowaniu danej treści. Pozycjonowanie jest jednak bardziej długotrwałe i wymaga więcej cierpliwości. Dzięki połączeniu ich przyczynisz się do rozwinięcia dwóch rodzajów ruchu: płatnego i organicznego.
  • Google Ads, PR i content marketing – nie są to rodzaje marketingu, które łączymy bezpośrednio, ale jako elementy wieloetapowej strategii mogą na siebie wpływać. Jeżeli odbiorcy będą pozytywnie oceniać Twoją markę na skutek działań z zakresu Public Relations, istnieje większa szansa, że będą mieli z nią dobre skojarzenia, kiedy zobaczą reklamę Google Ads.
  • Google Ads i media społecznościowe – zadanie Google Ads jest nieco trudniejsze w przypadku mediów społecznościowych. Facebook posiada własny, odrębny system Facebook Ads. Możesz jednak analizować dane z każdej z tych kampanii i zestawiać wnioski, aby testować nowe rozwiązania w odpowiedzi na rozpoznanie grupy docelowej, do której docierają Twoje reklamy i która aktywnie na nie odpowiada.

Rodzaje reklam Google

Podstawowa reklama Google Ads to ta, która wyświetla się w wynikach wyszukiwania Google i zawiera oznaczenie „Reklama”.

Składają się na nią:

Nagłówek + adres witryny + opis witryny + dodatkowe funkcje wyszukiwania oferowane przez Google

Google Ads obejmuje również takie typy reklam jak:

  • Reklamy wyświetlające się podczas oglądania filmów YouTube każde kliknięcie w taką reklamę powoduje zwiększenie ruchu na stronie inwestycji lub dewelopera.
  • Reklamy wizualne displayowe – standardowe reklamy ze zdjęciami, które użytkownicy napotkają na stronach partnerskich w sieci Google.
  • Reklamy produktowe – mają postać reklamy konkretnego produktu, wyświetlającej się najczęściej w sekcji „Zakupy”.

Czy wiesz, że…

…według danych portalu WordStream, pomysł na tworzenie płatnych reklam na listach wyszukiwania przypisuje się Scottowi Banisterowi, który miał wtedy tylko 18 lat? Banister porzucił w tamtym momencie studia i zdecydował się rozwijać biznes oparty na promocji w internecie.

Rodzaje kampanii Google

Google wyróżnia kilka typów kampanii. Warto pamiętać, że wymienione kategorie zmieniają się wraz z upływem czasu. Ten segment branży marketingu online rozwija się niezwykle dynamicznie – zaledwie 2 lata temu system funkcjonował jako Google AdWords.

Wśród dostępnych rodzajów kampanii są obecnie:

  • Sieć wyszukiwania z rozszerzeniem na sieć reklamową – skupia się głównie na podnoszeniu poziomu ruchu z wyszukiwania i promowaniu reklam na stronach partnerskich Google. Można uzyskać status standardowego Partnera Google i Partnera Google Premium. W tym celu musisz zdać serię testów i otrzymać certyfikat. Nie bez powodu partnerami Premium Google są często agencje SEO. Wiedzą, że pozycjonowanie łączone z Google Ads daje bardzo dobre efekty. 

Czy wiesz, że…

obecnie firma szacuje, że do ich programu partnerskiego należy ponad 2 mln witryn z całego świata? Dzięki temu istnieje duże prawdopodobieństwo, że reklama na stronach partnerskich będzie wyświetlana wielu użytkownikom. Z danych podanych przez Google można dowiedzieć się, iż taka reklama dociera aż do 90% wszystkich użytkowników wyszukiwarki.

  • Sieć wyszukiwania – przeznaczona do wyświetlania reklam w wynikach wyszukiwania.
  • Sieć reklamowa – dotyczy wyświetlania reklam na stronach partnerskich Google.
  • Produktowa – pozwala wyświetlać reklamy produktów w wynikach wyszukiwania, kartach zakupowych i stronach partnerskich Google.
  • Wideo służy do promowania reklam video, mogą one pojawić się na YouTube lub na witrynach partnerskich Google.
  • Aplikacje – stworzona do reklamowania aplikacji w sklepie Google Play, wynikach wyszukiwania Google, na YouTube czy stronach partnerskich. 

Czy wiesz, że…

…według danych portalu PowerTraffick aż 65% reklam Google, w które klikają użytkownicy, posiada słowa kluczowe takie jak „kupuj”, „sklep” czy „zamów”?

Nie musisz od początku tworzyć skomplikowanych połączeń. Każdą kampanię możesz wybrać na poziomie standardowym, poziomie wykorzystania wszystkich funkcji lub też poziomie specjalnie określonych celów marketingowych.

Możesz łączyć kampanię i wybrać jeden rodzaj na cel kampanii, a drugi za jej funkcję. Przykład? Celem będzie kampania adresowana do klientów poszukujących produktów (kampania produktowa), a jako funkcję wybierzesz wtedy sieć wyszukiwania (kampania sieci wyszukiwania), w której również będą się wyświetlać reklamy.

Co jako deweloper możesz zyskać na kampanii Google Ads?

Przede wszystkim konwersję i większy poziom ruchu na stronie. To z kolei powinno przełożyć się na sprzedaż.

W przypadku każdej kampanii kluczowym aspektem jest czas, warto przeznaczyć pewien okres na testy. Nie wstrzymuj się od eksperymentowania i sprawdzaj, które wersje reklam konwertują najlepiej.

Przykładowe cele kampanii Google Ads:

  • Zwiększenie liczby wizyt na stronach ofertowych inwestycji
  • Wypromowanie katalogu mieszkań inwestycji
  • Wyeksponowanie wizytówki dewelopera w Google Moja Firma – wraz z istotnymi danymi kontaktowymi i opiniami klientów
  • Wyeksponowanie inwestycji od strony wizualnej za pomocą reklam wideo wyświetlanych na YouTube i stronach partnerskich
  • Poinformowanie klientów o obecności na targach nieruchomości.

Czy wiesz, że…

…według danych portalu Curvearro, aż 96% dochodu marki Google pochodzi z reklam?

Co jest konieczne dla skutecznego wdrożenia Google Ads?

Żadna długofalowa kampania nie zaowocuje pożądanymi rezultatami bez odpowiedniego planu. Przemyśl więc takie kwestie jak:

  • Target – do kogo kierujesz swoją kampanię? Możesz posłużyć się techniką tworzenia tzw. persony, czyli określania profilu odbiorcy kampanii. Istotny jest także remarketing, czyli wyświetlanie reklam witryny użytkownikom, którzy już wcześniej ją odwiedzili – w ten sposób zachęcisz ich do dalszego korzystania ze swoich usług.
  • Wykluczenie i target, którego będziesz unikać – jednocześnie istotne jest określenie, do kogo nie chcesz docierać. Dzięki niemu Twoja kampania nie będzie „marnować się” u użytkowników, którzy nie są zainteresowani kupnem danej nieruchomości.
  • Harmonogram – powinien uwzględniać także fazę testów kampanii Google Ads. Możesz w nim określić konkretne etapy kampanii i jej rozwinięcie.

Czy wiesz, że…

…według agencji SEO WebFX, reklamy internetowe powodują aż 80% wzrostu świadomości klientów o istnieniu marki?

Jak mierzyć skuteczność kampanii Google Ads?

Skorzystaj w tym celu z narzędzi Google.

  • Funkcja monitorowania kliknięć i CTR – dostępna w samym Google Ads, pozwala sprawdzić liczbę kliknięć w reklamę. CTR to współczynnik kliknięć, który również możesz sprawdzić w Google Ads.
  • Google Tag Manager – wygenerujesz w nim automatyczne raporty, które pokażą ścieżkę klienta po kliknięciu w reklamę. To narzędzie pozwoli Ci też przeanalizować wskaźniki konwersji i ruchu na witrynie.
  • Google Analytics – narzędzie do analizowania ruchu na stronie. Można dzięki niemu dowiedzieć się, jacy użytkownicy odwiedzają stronę. Ile mają lat? Jaka jest ich płeć? Jak często ją odwiedzają? Istnieje możliwość łączenia Google Analytics z Google Ads. Wtedy otrzymasz pełen obraz konwersji i ścieżki klienta na stronie.

Czy wiesz, że…

…według danych agencji SEO WebFX sieć reklam displayowych Google dociera aż do 90% użytkowników internetu?

Możesz samodzielnie odczytywać wyniki kampanii w Google: sprawdzać w odpowiedniej zakładce KPI (Key Performance Indicator, czyli wskaźnik efektywności) lub ROI (Return On Investment, czyli zwrot z inwestycji). Pamiętaj, aby zwrócić uwagę na wspomniane wcześniej CTR (współczynnik klikalności).

Jeśli czujesz, że to za duży i skomplikowany temat, warto rozważyć skorzystanie z usług agencji, która specjalizuje się w zarządzaniu Google Ads (bądź też taka usługa jest częścią ich oferty). Agencje proponują opracowanie konkretnych strategii do różnych rodzajów wymienionych wcześniej reklam, np. strategię reklam YouTube czy displayowych. Osoba opiekująca się strategią Google Ads będzie również analizowała ją pod kątem spójności ze strategią SEO, UX (ang. User experience – doświadczenie użytkownika strony) czy contentową. Sprawdzi, czy aktualny profil reklamowy Twojej marki jest odpowiedni do wdrożenia Google Ads. Warto pamiętać, że nie istnieje jedna uniwersalna oferta wdrażania Google Ads. Każda agencja ma swoje sprawdzone metody, a propozycje zmian są szyte na miarę dla danego klienta – większość agencji przedstawia ofertę dopiero po zapytaniu wysłanym przez klienta i przeanalizowaniu jego sytuacji.

Jak znaleźć dobrego specjalistę od Google Ads? Z pewnością warto sprawdzić, dla jakich firm realizował usługi, a także, czy posiada stosowne certyfikaty Google. Profesjonaliści są w stanie ocenić efekty bardziej szczegółowo i wielowymiarowo: jak z pewnością widzisz, już podstawowych czynników, które wymieniliśmy w tym artykule, jest wiele. Osoby początkujące mogą pominąć pozornie drobny szczegół, który w rzeczywistości będzie znaczący i nie umknie uwadze specjalisty.

Back to top button