od 50 zł/m²
    al. Wojska Polskiego, Szczecin, zachodniopomorskie
    Oferta dewelopera

    Fabryka Biurowiec przy al. Wojska Polskiego

    Nieruchomości: 2Deweloper: FBHU "Modehpolmo" Sp. z o.o.
    al. Wojska Polskiego, Szczecin, zachodniopomorskie
    od 50 zł/m²
    20 m² do 1 000 m²
    • 1/7
    • 2/7
    • 3/7
    • 4/7
    • 5/7
    • 6/7
    • 7/7
    Oferta dewelopera
    Biuro Sprzedaży - ul Kopańskiego
    +48
    Poland
    Administratorem Twoich danych osobowych jest Grupa OLX Sp. z o.o.więcej

    Szczegóły inwestycji

    3Stan inwestycji:
    ukończona
    Ogłoszenia:
    2 ogłoszenia
    Typ nieruchomości:
    lokale użytkowe

    Nieruchomości w tej inwestycji

    Powierzchnia

     - 

    Cena

     - 
    Fabryka atrakcyjny lokal na wynajem
    • 42.93
    • 2 680 zł
    •  
    42.932 680 złZobacz więcej
    Fabryka atrakcyjny lokal na wynajem
    • 37.55
    • 2 350 zł
    •  
    37.552 350 złZobacz więcej

    Opis

    Fabryka – to nowoczesny szczeciński biurowiec usytuowany w zrewitalizowanym budynku z bardzo ciekawą historią w tle. Aktualnie cały budynek przeznaczony jest na wynajem. W budynku znajdują się lokale biurowe o pow. 20 m2 do 1000 m2, gdzie swoje siedziby znalazło wiele firm.

    Na rok przed 120 rocznicą otwarcia fabryki przy Falkenwalderstrasse przez rodzinę Stoewerów, wróciło w nią ponownie życie. Dzięki zakupowi części gruntów po dawnej fabryce Polmo w 2013 roku przez naszą spółkę developerską – Modehpolmo, miejsce to odzyskało swój blask. Efekty przeprowadzonej modernizacji bydynku można podziwiać jadąc aleją Wojska Polskiego.. Inwestycja została współfinansowana przez Unię Europejską.

    Budynek przy aleji Wojska Polskiego 184 C zawdzięcza swoje powstanie pewnej rodzinie szczecińskich przedsiębiorców, których miłość do techniki oraz motoryzacji zapoczątkowała największą produkcję pojazdów w historii Szczecina. Ale zanim się to stało, pewien urodzony w Pyrzycach 24-ro latek -  Bernhard Stoewer otworzył w 1858 roku zakład naprawczy i budowy maszyn do szycia w Szczecinie przy obecnej ul. Wyszyńskiego (dawniej Breite Strasse). W zakładzie oprócz Stoewera pracowało 3 mechaników, a w pierwszym roku działalności udało im się wyprodukować trzy maszyny do szycia. Pięc lat pózniej produkcja wynosiła już ponad 1000 sztuk. 

    W latach 60 –tych XIX wieku Stoewer kupił nieruchomość na Niebuszewie (obecnie skrzyżowanie ulic Niemcewicza i Krasińskiego). W  roku 1871 Bernhard rozpoczął tam budowę fabryki maszyn do szycia oraz odlewnię metali. Oprócz maszyn do szycia produkowano obrabiarki, frezarki, pralki, wyżymaczki oraz maszyny do pisania.

    W 25-cio lecie firmy zakład zatrudniał już przeszło 1000 osób.

    Produkcja jednosladów, czyli szczeciński rower.

    W 1893 roku Stoewer rozpoczął produkcję rowerów. Rower Stoewer’s Greif stał się synonimem jakości w ówczesnych Niemczech. Rower produkowano w kilkunastu wariantach od damek, przez rowery męskie po kolarzówki. W zakładzie na Niebuszewie do 1930 roku wyprodukowano około 319 tys. rowerów, 135 tys. maszyn do pisania (eksportowane na cały świat) oraz  ponad 1,8 mln sztuk maszyn do szycia.

    Synowie

    Synowie Bernharda Stoewera – Emil oraz Bernhard Junior po zakończeniu edukacji rozpoczęli pracę w fabryce ojca. Ojciec zauważył ich zamiłowanie do coraz bardziej popularnego w tamtych czasach wynalazku jakim był automobil. Fascynacja braci nowinkami technicznymi oraz motoryzacją zbiegła się w czasie, kiedy firma Stoewer’a  otworzyłą swoją nową inwestycję.

    Falkenwalderstrasse czyli aleja Wojska Polskiego

    Dziesiątego października 1896 roku,  przy Falkenwalderstrasse (obecnie aleja Wojska Polskiego) Stoewer otwiera swoją najsłynniejszą i największą fabrykę. Fabrykę, która stała się miejscem kultowym zarówno dla niemieckiej, a później również polskiej motoryzacji.

    Pierwszym pojazdem mechanicznym wyprodukowanym przez Stoewerów był trójkołowy rower napędzany silnikiem Benza. Było to w roku 1897, wyprodukowano 10 takich pojazdów. W 1899 roku fabrykę przy obecnej Wojska Polskiego Bernharda Stoewera przekazuje swoim synom, a firma przyjmuje nazwę: Gebrüder Stoewer, Fabrik für Motorfahrzeuge.  W tym samym roku bracia prezentuja swój pierwszy pojazd Großer Stoewer Motorwagen. W 1902 roku młodszy z braci Bernhard Junior udał się w podróż do Paryża samochodem własnej producji – modelem 20 PS. Udał się i wrócił, co wówczas byoł nie lada wyzwaniem, a jednocześnie zapewniło swietną reklamę i rozgłos Stoewerom. W tamtych czasach szczecińskie pojazdy były wymienianie jednym tchem z takimi markami jak OPEL czy Mercedes. Stały się synonimem luksusu. Oprócz samochodów reprezentacyjnych firma produkowała rówenież samochody ciężarowe oraz autobusy (również piętrowe przeznanczone na rynek angielski). Poza Anglią firma eksportowała swoje pojazdy do Skandynawii,  Rosji oraz Austrii.

    Do 1945 roku fabryka Stoewerów wypuściła na rynek ponad 40 modeli samochód, a produkcję szacuję się na ponad 39 tys pojazdów. Fabryka Stoewer jako pierwszy niemiecki producent wprowadział samochód z napędem na przednie koła.  Chlubą miasta były silniki V8 , tak zwane szczecińskie ósemki, a także słynny szczeciński „maluch“czyli samochód „Kleiner Stower“. Warto również wspomnieć o modelach Sedina, Arkona czy Greif. Samochody Stoewera startowała w rajdach i biły rekordy prędkości. 

    Od 1939 roku zakład przestawił się głównie na produkcję na potrzeby wojska. W tym czasie powstał niemiecki jeep z napędem na cztery koła (Geländewagen R 200), produkowane były motocykle gąsienicowe oraz części do rakiet V-1. Jednak było to już po odejściu braci z firmy.

    W 1945 w wyniku bombardowań fabryka została częściowo zniszczona, a to co ocalało zostało wywiezione do Rosji. Między innymi ostatni ocalały egzemplarz samochodu Großer Stoewer Motorwagen, który obecnie znajduje się w Muzeum Politechniki w Moskwie.

    Reaktywacja produkcji w polskim Szczecinie

    W czerwcu 1946 roku w dawnym budynku Stoewera został uruchomiony „Państwowy Zakład Przemysłu Motoryzacyjnego“. Przez kolejne lata  produkowano tam części do samochodów i traktorów, okucia, łóżka i sprzęty metalowe, aż w roku 1955 decyzją Centralnego Zarządu Przemysłu Motoryzacyjnego fabryka w Szczecinie została wybrane jako miejsce produkcji polskiego Harleya. Polski Harley czyli Junak został zaprojektowany w Biurze Konstrukcyjnym Przemysłu Motoryzacyjnego w Warszawie , a zaprezentowany  sierpniu 1954 na wystawie X lecia we Wrocławiu. Szczecińska Wytwórnia Sprzętów Metalowych, bo tak wówczas nazywał się zakład, w 1958 roku zmienia nazwę na SFM – Szczecińska Fabryka Motocykli. Junak wyposażony był w silnik o pojemności 349 cm3. Ten czterosuwowy silnik o mocy 17 KM osiągał prędkość 115 km/h. Produkcję Junaka zamknięto w roku 1965 ze względu  na słabnący popytu na motocykle ciężkie oraz wysoką cenę ówczesnego Junaka. Dorobek produkcyjny szczecińskiej fabryki to 91 400 motocykli. W trakcie produckji Junaka, jak i po jego zakończeniu szczecińscy konstruktorzy podążając śladami Stoewerów przygotowali prototypy samochodów małolitrażowych. I tak w roku 1957 zaprezentowano SMYKA, a w 1963 pojazd Gryfia. Oba oparte były na podzespołach Junaka. Żaden z pojazdów nie wszedł jednak do seryjnej produkcji. Po zakończeniu produkcji Junaka, szczecińska fabryka stała się kooperantem produckji części samochodowych dla polskich fabryk pojazdów, między innymi Jelcza. W 1967 zmieniono nazwę fabryki na "Fabrykę Mechanizmów Samochodowych POLMO". W 1993 rozpoczęto przekształcenia własnościowe spółki. Akcję spółki FMS Polmo w roku 2002 kupiła spółka EXTRA, zakład jednak upada, a nieruchomości po dawnym POLMO sprzedaje syndyk.


    Mapa


    Inne ogłoszenia FBHU "Modehpolmo" Sp. z o.o.


    Nr oferty w Otodom: 61128006
    Data dodania: 29 dni temu
    Data aktualizacji: 8 dni temu
    Zgłoś naruszenie
    • Deweloper
    • FBHU "Modehpolmo" Sp. z o.o.
    • FBHU "Modehpolmo" Sp.  z o.o.
    • +48
    • Al. Wojska Polskiego 184 c/2, 71-256, Szczecin, zachodniopomorskie
    • Zobacz wszystkie nieruchomości
    Zadzwoń